Page 112 - Svetilnik_25
P. 112

110

           конкретни черти на съответните изображения. В няколко изображения на танцуващия Шива,
           въз основа на които е разработен образът на Натараджа, са включени фигурите на пазителите
           на посоките дикпала (dikpāla). Ранен пример с пълна група пазители на посоките е от Елора,
           датиращ около седми век. На изображението дикпала се покланят пред Шива, което подчер-
           тава контрола на Шива върху посоките на света, върху пространството. В такива пана изобра-
           жението на господаря на танца има четири или осем ръце, като и двата броя съответстват на
           класификациите на посоките. 19
              Най-важната характеристика на изображенията на Натараджа (вж. Илюстрации 1 и 2)
           е стойката на Шива, стъпил на леко свития си десен крак на гърба на фигура на джудже и
           кръстосвайки напречно свития си ляв крак отляво надясно. Напречното положение на крака е
           характерна особеност в изображението на Натараджа. Тази поза включва елемент на усукване
           и по този начин предполага подразбиращо се завъртане на Шива надясно. Не само повдигна-
           тият крак, готов да даде импулс за пирует, но и летящите пояси и кичури на Шива предполагат
           въртящ се танц. Въртенето има и концептуално значение и може да бъде възприето като една
           от „мистериите“ в образа на Натараджа. В Чидамбарамахатмя (Cidambaramāhātmya) пре-
           пратките към времето и пространството са умело вплетени – кичурите коса на Натараджа са
           описани като достигащи до покрайнините на вселената (XIII.46) и неговият танц е изобразен
           като предотвратяване на края на времето (XIII.48). 20
              Това, че Натараджа гледа на юг, може да загатва, за отношението и превъзходството на
           Натараджа над бога на смъртта Яма (или „Кала“ – „Време/Смърт“), защото богът на смъртта е
           господарят на посоката юг. Отношението към Яма (или Кала) всъщност може да помогне да се
           обясни повдигнатата поза на крака – в повечето изображения и редица текстове Шива използ-
           ва левия си крак, за да победи и убие Яма (Илюстрация 3).
              Борбата е малко парадоксална, тъй като самият Шива се счита за въплъщение на времето,
           нещо като по-висш бог Яма. В историята Яма идва да отведе младия Маркандея, пламенен
           поклонник на Шива.  Когато убива Яма, Шива става Калантака – „Смъртта на времето“ или
                             21
           „Смъртта на смъртта“.
              Шива като Калантака (Илюстрация 3) винаги е четирирък, но разположението на ръцете
           и атрибутите му не приличат на тези на Натараджа от Чидамбарам. Въпреки това джуджето
           Апасмара (аpasmāra букв. „епилепсия“, „болест“, „забрава“) вероятно замества Яма/Кала, тъй
           като последният не е подходящ като част от икона, предназначена за поклонение. Змията в ръ-

                                                                      Илюстрация 3. Шива като Калантака – „смърт
                                                                      на времето“, XI в. Левият крак на Калантака е
     Илюстрация 1. Шива Натараджа от Тамил   Илюстрация 2. Шива Натараджа, Чидамбарам,   повдигнат, готов да нанесе на Яма – бога на
     наду, династия Чола (X – XI в.)  храм Раджараджешвара, от началото на XI в  смъртта, последния удар

























           19     Kaimal 1999, Wessels-Mevissen 2012.
           20   Coomaraswamy 1918, Smith 1989.
           21   Историята е разказана по-подробно в подглава „Великото време“ на глава 4.
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117