Page 74 - Svetilnik_21_2020_book
P. 74

72
                                 Ганди в България


                                                                           Виолина Атанасова

              Сред известните имена на индийски лично-  му кариера в Индия, са специфичната индийска
           сти, които стават популярни в България през   действителност, в която той работи и която е
           XX в. и могат да бъдат определени като емблема-  далеч от наложилата сред българите представа
           тични за рецепцията на Индия у нас, са Рабинд-  за Индия, както и тенденциозната официална
           ранат Тагор и Махатма Ганди.              британска пропаганда.
              В последните години в България интересът   На политическата сцена Ганди се появява
           към личността и делото на Ганди нараства –   в началото на XX в. във връзка с борбите на
           беше открит негов паметник в София, беше   индийците в Южна Африка за извоюване на
           валидирана марка с неговия образ, бяха напра-  техните права. У нас обаче той става известен
           вени филми за него, бяха подготвени изложби,   от началото на 20-те години с вестникарските
           посветени на тази необикновена личност. Този   съобщения за положението в Британска Индия,
           интерес ми се струва симптоматичен. Защото   когато става инициатор на кампаниите за граж-
           историческата памет извежда на пръв план   данско неподчинение.
           имената на онези личности, които отговарят на   Първоначално разрастването на индийското
           потребностите на новото време. А значението   национално движение се приема с недоверие от
           на гандизма не се състои само в неговите идеи,   британските власти и европейската обществе-
           но и в проверката им на практика.         ност. В публикациите, посветени на  исканията
              В този доклад представям промяната в оцен-  на индийското население за автономия, често се
           ките и възгледите за делото на Ганди в България   изтъкват няколко основни аргумента в защита
           през XX в. Докато Рабиндранат Тагор независи-  на колониалното господство. Те се свеждат до
           мо от позициите на своите критици е оценяван   тезата, че индийците са неспособни да се самоу-
           еднозначно и винаги с възхвала в българската   правляват и се посочват и от малкото български
           литература, Мохандас Карамчанд Ганди или Ма-  коментатори, които се опиват да хвърлят свет-
           хатма (Велика душа) както е познат, не получава   лина върху колониалния въпрос. Самият Ганди
           незабавно и всеобщо признание в българското   в началото на неговата дейност като политик се
           общество. Сред причините, които могат да се   приема като  екзотична фигура, а тактиката му
           посочат като важни за относително слабия   се обявява за „безобидна“.
           интерес към него в началото на политическата   С разрастването на национално-освобо-
                                                     дителното движение обаче, с все по-голямото
                                                     влияние на Ганди в индийското общество, с ико-
                                                     номическите загуби за метрополията в резултат
                                                     на неговата „безобидна“ тактика  британските
                                                     политици са принудени все повече да се съо-
                                                     бразяват с индийските интереси. Резултатите от
                                                     провежданите от Ганди ненасилствени кампа-
                                                     нии за несътрудничество с властите, както и
                                                     подвижническият начин на живот му спечелват
                                                     много привърженици в Европа и Америка.
                                                        В неговия образ се съчетават две страни,
                                                     трудно съвместими от гледна точка на  стерео-
                                                     типите за поведението на политика. На практи-
                                                     ка той поставя на дневен ред въпроса за морала
                                                     в политиката. Затова и оценките за неговата
                                                     дейност са противоречиви и  нееднородни.
                                                        През 1924 г. в България е издаден превода
                                                     на книгата „Махатма Ганди“ от Ромен Ролан,
           Ганди на кораба Pilsna, 1931 г. Снимка от архива на Борис   който дава висока морална оценка на индийския
           Георгиев
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79