Page 71 - Svetilnik_21_2020_book
P. 71
69
на неговите политически и социални идеи е санкхя йога) са ключът за разбирането на нейния
Бхагавадгита (или Гита, част от шестата книга смисъл, те са в неговото сърце и тези истини са
на Махабхарата). „вечни истини“ защото съдържат цялото знание.
Според Ганди този текст е доказателство, че Според Ганди всеки свещен текст е откровение
религията „трябва да управлява нашите земни дадено от Бог на хората, но смислите заложени
дела, а не да откъсва човека от неговите всеки- в текста се профанизират от представящия ги
дневни дейности и стремежи, това което не тряб- жрец-брахман както и от преводачите комента-
ва да се прави ежедневно, не може да се нарече тори.
религия“ . По тази причина, реформаторската интуи-
4
Той се запознава с Гита в превод на Е. Арнолд ция на Ганди предлага за критерий на вярност
през 1889 г. по време на своето обучение в Лон- при тълкуването на тези текстове не съсловно-
дон и за да изучи поемата задълбочава знани- кастовата принадлежност на интерпретатора, а
ята си по санскрит. Като най-съществен текст нравствената чистота и откритостта на сърцето,
посветен на критическото постигане на поемата е което да следва духа на свещените писания, а не
транскрибираният запис на неговите беседи вър- самия текст, както и практическата реализация
ху Бхагавадгита пред следовниците му в ашрама на етическите норми, задължителни за всяка
„Сатяграха“ в Ахмедабад в периода февруари–но- религия.
ември 1926 г. , когато Ганди се отказва от масова В този смисъл Ганди приема епичната битка
5
политическа дейност и се посвещава на превода на полето Курукшетра за алегория и отрича исто-
на Гита от санскрит на родния си гуджаратски ричността на събитието описано в поемата, както
език. и истинността на индуисткото учение за божест-
За Ганди Гита е текст, създаден за да обясни вените въплъщения. Истинската Курукшетра,
философския смисъл и принципа на дълга на полето на истинската борба е човешкото тяло. В
човека в неговата вътрешна борба. него с помощта на съзнанието се разгръща битка-
Той сам определя, че последните деветнаде- та за неговото изчистване от гнева, ненавистта и
сет стиха на втория раздел на Гита (посветен на жаждата да притежаваме. Тази невидима война е
4 Теndulкаr D.G. Mahatma. Bombay, 1960, vol. 2, p.410.– б.а.
5 The Bhagavad Gita According to Gandhi. First Edition, Navajivan Publishing House,Ahmedabad, 1959; Ed. by J. Strohmeier, Berkeley,
2009. – б.а.
3 Gandhi М. K. Му Religion. Ahmedabad, 1955, p. 4. – б.а.