Page 73 - Svetilnik_21_2020_book
P. 73

71

           философски възгледи и на неговото разбиране   Philosiphical Aspects of
           за връзката между религия и практически живот
           превръщайки Ганди в карма-йогин. В духа на   the Reformative Spirit of
           религиозното реформаторство на Индийското   Mohandas Karamchand
           възраждане, Ганди представя своята интерпрета-
           ция на Гита като откриване на такива духовни   Gandhi
           смисли, които изначално са заложени в нейното                       Ivan Kambourov
           съдържание, но загубени по-късно. Той съсредо-
           точава вниманието си върху проблема за насилие   The report focuses on the philosiphical aspects
           и ненасилие, за единството на религията и нейно-  of the reformative spirit of Mohandas Karamchand
           то практикуване, за религиозната толерантност   Gandhi (1869–1948) rooted in the most sacred text
           и ненасилието като ценност по пътя към истин-  for Hindus – the Bhagavadgita. it refers to the philo-
           ното постигане на божественото – принципни   sophical basis of Mahatma Gandhi’s teaching related
           положения, които са основа на неговата социал-  to establishing the ideal of non-violence in the
           но-философска концепция сатяграха.        whole world and whether it is a “hopeless idealism”,
              Независимо, че оставените от Ганди мно-  utopia or a heuristic prediction for a future non-
           гочислени коментари към Гита могат да бъдат   violence and truth based civilization. The statement
           оспорени от различни теоретични гледни точки,   that Gandhi’s specific attempt in reforming Hindu-
           то те са образец на специфично тълкуване, който   ism is actually an attempt to bring back the authen-
           има за цел да посочи един от възможните пътища  tic religious tradition is touched upon also along
           за нравствено самоусъвършенстване на човека.   with the question of its relevant context, as well as
           Крайната цел на човека според мъдреца е реа-  other points too. The answers to all these questions
           лизацията на Божественото, като цялата негова   relate in their philosophical-religious dimensions
           активност – политическа, социална и религиозна   to the main sacred text which determined Gandhi’s
           води до съзерцание на Бог.                attitude not only towards Hinduism and religio-
              Следвайки своя идеал за една бъдеща цивили-  sity in general but has also influenced his political
           зация на ненасилието Ганди заявява, че „ценност-  and social ideas – the Bhagavadgita. Gandhi gets
           та на идеала е в това, че той се отдалечава толкова,   acquainted with the text in 1889 in London, and in
           колкото се приближаваме към него“. Логично е да   1926 he conducts teachings based on Bhagavadgita
           поставим въпроса, а колко се е отдалечил идеалът   for his followers at the Satyagraha Ashram. Gandhi
           на Ганди след като той толкова се е приближил   himself points that the last 19 verses of Bhagavad­
           към него и ще бъде ли достигнат? Въпрос, отгово-  gita’s second section (related to sankhya yoga) are
           рът на който за един мъдрец като Ганди, реали-  deeply rooted in his heart and admits they express
           зиращ истинното знание в своите действия, е без   the “eternal truth”. Mahatma Gandhi’s actions
           значение… . Отговорите са за нас!         should be interpreted precisely in this context.
                                      8




























                                                                Ганди в ашрама си във Вардха, Индия
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78