Page 77 - Svetilnik_21_2020_book
P. 77
75
да призовавал масите към активно участие в
движението за независимост, Ганди се обявявал
против класовата борба и насилието спрямо
колонизаторите… Гандизмът въвличал народа
в движението, за да противопостави могъщата
сила на многомилионния народ на английския
колониален гнет. Но в моменти на най-голямо
изостряне на борбата той задържал революцион-
ната енергия на масите, за да не се изплъзне тя от
ръководството на Националния конгрес“. Възпоменателна марка на Български пощи по случай
В същото време, отчитайки обстоятелство- 150-годишнината от рождението на Махатма Ганди с автор
то, че Ганди е национален герой на Индия, с Стоян Дечев
която България поддържа добри политически приближават до гандизма в борбата си за демо-
и дипломатически отношения, при официал- кратични права и свободи. Всъщност някои от
ни мероприятия съвместно с другата страна известните с гладните си стачки в палатъчните
българските представители всячески се стремят лагери от края на 80-те години български диси-
да демонстрират своето уважение към него, под- денти също се позовават на неговия пример.
чертавайки преди всичко личните му качества Сравнението на динамиката на развитие на об-
и заслугите му за индийската независимост. Той разите на Рабиндранат Тагор и Махатма Ганди по-
остава и в паметта на по-старото поколение с казва, че докато представянето на писателя силно
героичната борба на индийския народ за осво- варира и постоянно се дообогатява с извеждането
бождение, а за младежта той е символ на един на преден план една или друга черта на неговата
нов свят без насилие. дейност, то рецепцията на Ганди остава статична,
Въпросът, който възниква, е в каква степен практически непроменена през целия период
известността на Махатма Ганди е резултат от от края на 20-те години до края на 80-те години
цялостната популяризация на Индия у нас, на XX в. И в положителните и в отрицателните
която силно нараства след 70-те години. Всъщ- оценки за него остават двете доминанти от нача-
ност като се изключат официалните изявления, лото на века – неговата святост и концепцията за
речите, интервютата и пр., където той е споме- ненасилието, което продължава да се тълкува като
наван наред с други видни личности в знак на пасивност. Това обстоятелство се дължи според
уважение към страната, в средствата за масова мен на отсъствието на каквито и да било опити да
информация и популярната литература името се преосмисли неговото дело според спецификата
му не се споменава често и това е обяснимо на периода и условията, в които той работи, т.е.
предвид критичното отношение на комунисти- на сакрализирането на неговата личност в единия
ческия режим към него. случай, и на наложеното официално премълчава-
България отбелязва и неговите годишнини, не на неговото дело, в другия. 1
но съдейки по обширната преписка, свързана с
честването на 100 години от неговото рождение Gandhi in Bulgaria
през 1969 г., инициатива, подкрепяна от ЮНЕСКО
и получила международен отглас, може да се на-
прави заключение, че мероприятията, посветени Violina Atanasova
на тази дата у нас, не получават широк размах. Among the names of historical personalities, that
Ганди е най-популярен в различните нефор- the Bulgarian society remembers and respects, is
мални групи, но тази популярност се поддържа this of Mahatma Gandhi. Along with Rabindranath
повече отвън. Известни са неговите последо- Tagore he became one of the symbols of India in
ватели Нелсън Мандела и Мартин Лутър Кинг. the perceptions of Bulgarian people. His activities
Много екологични, пацифистки и пр. организа- contribute to shaping the image of India and the
ции, възникнали по света през втората полови- important part that it has in the Bulgarian vision
на на ХХ в. приемат концепцията за ненасилие- of the world. This report focuses mainly on the
то като знаме срещу войната и тероризма. evolution of his image through the years and under
Някои дисиденти от Източна Европа също се the influence of various socio-political conditions.
1 Доц. д-р Виолина Атанасова е от Института за исторически изследвания към БАН и хоноруван преподавател в Центъра за
източни езици и култури към Софийския университет. Публикуваме презентацията ѝ на семинара „Махатма Ганди: глобални
измерения“ (София, ИИстИ–БАН, 22 октомври 2019 г.). –б.р.