Page 70 - Svetilnik_21_2020_book
P. 70
68
Философски измерения на
реформаторския дух на Мохандас
Карамчанд Ганди (1869–1948)
в контекста на Бхагавадгита
Иван Камбуров
Трябва да отбележим, че Ганди не е класиче-
ски тип философ, не е създал своя завършена в
теоретично отношение философска система, но
и самият той често е отбелязвал че никога не се е
стремил към това. По неговите думи, целта му е
да използва „вечните истини“ във всекидневния
живот на хората, за постигане на свобода посред-
ством истина и ненасилие, и в това той не вижда
никакъв „гандизъм“ .
1
Но без да бъдат идентифицирани и разбрани
философските и етически възгледи на Ганди не
може да се разкрие нито мирогледът му, нито
спецификата на социално-политическата му
идеология и на неговата излизаща извън рамките
Парадигмата на Махатма Ганди: на общоприетия рационализъм мъдрост. За това
„Аз ти предлагам Мир. говори и разбирането на Ганди, че той не може
Аз ти предлагам Любов. да води религиозен живот, ако не се самоотъжде-
Аз ти предлагам Дружба. ствява с цялото човечество – невъзможно без да
Аз виждам твоята Красота. участва в политиката.
Аз слушам твоите нужди. В този контекст той заявява, че който твърди,
Аз чувствам твоите чувства. че религията няма нищо общо с политиката, не
Източникът на моята мъдрост е от Брахман. разбира какво е религия . Може би в тон с това
2
Аз приветствам този Източник в Теб. разбиране Ганди се самоопределя като „практи-
Да действаме заедно в единство и любов.“ чески идеалист“. И напълно в духа на ведантист-
Махатма Ганди кия прагматизъм, според него „религия, която не
отчита практическите потребности и не способ-
И днес 150 години след рождението на Махат- ства за тяхното решение, не е религия“ .
3
ма Ганди не е отслабнал интересът към неговото Религиозността на Ганди може да се определи
творческо наследство и неговия опит да въплъти като своеобразен синтез на елементи от различни
идеала за свобода без насилие, защото той не вярвания и идеи на религиозни реформатори,
е само обществен деец и лидер на индийския но единствената религия, която по неговите
народ, или философстващ политик, той е поли- думи той изповядва, е индуизмът без да приема
тически философ, мислител-моралист разрабо- неговото превъзходство и изключителност. Нещо
тил собствена социално-етическа концепция – повече, той постоянно подчертава равенството
сатяграха. Религиозно-философските и етически на всички религиозни учения, необходимостта
концепти са органична и неделима част от идеите от съвместното им съществуване на принципа
на Ганди. Констатираме, че в много от посветени- търпимост.
те на него публикации, учението му се представя Главният свещен текст който определя
като „философия на гандизма“, включитлно от отношението на Ганди към индуизма и религи-
Джавахарлал Неру. озността, както и оказва съществено влияние
1 Виж Теndulкаr D.G. Mahatma. Bombay, 1960, vol. 4, p. 67. – б.а.
2 Ibid., pp. 387-388. – б.а.
3 Gandhi М. K. Му Religion. Ahmedabad, 1955, p. 4. – б.а.