Page 75 - Svetilnik_21_2020_book
P. 75

73

           герой. Неговите емоционални характеристики и
           особено подчертаването на човешките качест-
           ва на Ганди: „Нищо в него не се хвърля на очи,
           освен изражението на велико търпение и велика
           любов“, несъмнено допринасят за изграждането
           на духовния облик на Махатма Ганди. През 1926
           г. излизат преводите от френски на Т. Нинова на
           избрани статии от Ганди под заглавието „Млада
           Индия“. Тези издания, както и многобройните
           публикации в пресата с примери за героизъм и
           себеотрицание, проявявани от него, с разкази
           за негови европейски последователи, отказали
           се от разкоша и приели под негово влияние
           скромен начин на живот, налагат не само в
           западните страни, но и в българското общество
           образа му като светец и политик. Всъщност това
           определение съвместява по-ранните представи
           за съзерцателния характер на индийската култу-
           ра с новите качества на политическия лидер.
              Трябва да се отбележи, че по това време не
           може да се говори за цялостно възприемане на
           Ганди и неговата дейност в българското об-
           щество. Открояват се два типа оценки според
           нагласите и представите на отделните групи.   Първото издание на автобиографията на Махатма Ганди в
              Първият тип е представен от защитници   превод на български език от Евгения Камова и Владимир
           на морала и духовните ценности в обществото,    Ганев – двама от основателите на Клуб „Приятели на Индия“
           които оценяват нравствената страна на неговия   А неговият хуманизъм и човеколюбие се
           подход; вторият – от общественици, ангажи-  оценяват особено високо в условията на царя-
           рани предимно с политическата проблематика,   щото в Европа напрежение в годините между
           които изхождат главно от политическите мето-  двете световни войни: „В западната нощ, – пише
           ди, които той използва.                   Людмил Стоянов – развяла траурен воал, Ра-
              Сред почитателите на Ганди в България са   биндранат Тагор и Махатма Ганди се представят
           членовете на „Бялото братство“, на дружества   като бели птици, два пощенски гълъба, които
           за природосъобразен начин на живот (вегета-  носят на безумието на Европа усмивката от
           риански и въздържателни), последователите на   човеколюбието на далечния Изток. Това са две
           учението на Лев Толстой. Те често се позовават   съвести, които преследват нечестивия дух на
           на кореспонденцията между двамата, както и на   западната култура.“
           преклонението на Ганди пред руския писател,   Когато става дума за концепцията за не-
           когото той признава за един от своите учители.   насилието, основният принос на гандисткото
              Част от българската художествено-творческа   наследство не само за Индия, но и в световен
           интелигенция също приема Ганди най-вече като   мащаб, трябва да се отбележи, че и последова-
           представител и изразител на духовната традиция   телите му в България, и скептиците изхождат
           на Индия. Българският художник Борис Георги-  в неговата политическа оценка предимно от
           ев, който през 30-те години заминава за Индия,   залегналата в ценностната система на българите
           разказвайки за пътуването си до ашрама на Ганди  с толстоистките идеи у нас представа за ненаси-
           с цел да нарисува негов портрет, описва прежи-  лието като пацифизъм и непротивене на злото,
           вяването си по следния начин: „За нещастие пре-  т.е. като пасивно съпротивление. Самият Ганди
           ди да пристигна при него, той тежко се разболя и   в началото на своето развитие като политик
           нямах голяма възможност да разговарям с него.   проявява интерес към тази форма на съпро-
           Във всеки случай атмосферата беше велика и аз   тива, но впоследствие я отхвърля не само като
           никога няма да забравя това посещение“.   несъответстваща на социалните условия в Ин-
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80