Page 79 - Svetilnik_21_2020_book
P. 79

77

           Ганди започва в родината си активна политиче-  Разбира се, едва ли е случайно, че началото
           ска дейност, до края на Студената война, която   на опозиционното движение както в Индия, така
           слага край на клеймото Враг No.1, определящо   и в социалистическа Чехословакия започва с
           съдбата на дисидента Хавел, насилието в свето-  отказа от съдействие на режима. Става въпрос
           вен мащаб е нарастнало многократно.       първоначално за лично решение, трайно и не-
              И точно тук се налага  да се запитаме: защо   преклонно, отстоявано с  готовност за физически
           именно Махатма Ганди и Вацлав Хавел – двама    страдания. Липсата на колаборация обаче не е
           водачи, така  нетипични с ненасилствената си по-  просто позиция, характеризираща се като „анти“.
           литическа дейност, са сред най-ярките флангма-  „Анти“  по същество означава дефиниране чрез
           ни на това кърваво столетие?              съществуващата система. Същата „координатна“
              Всъщност и Ганди, и Хавел биха могли да   система, но   с „обратен знак“. И Ганди, както и
           имат съвсем друга житейска съдба, защото и   Хавел след него, създават автономна политическа
           двамата идват на бял свят в семейства, принад-  платформа,  базирана върху ценностна система,
           лежащи към традиционните елити. Животът им   коренно различна от установения ред – това е и
           обаче протича в условията на политически ред,   едно от обстоятелствата, осигурило им място в
           който в собствената им родина ги превръща  в   историята.
           граждани „втора категория“. Все пак, богатото   „Алфата“ и „омегата“ на тази система без-
           хиндуистко семейство успява да осигури на сина  спорно е ненасилието. Съзнателното ненасилие
           си високо за времето юридическо образование   и при двамата е личен избор, но и своеобразно
           в метрополията, докато „буржоазният“ етикет,   красиво цвете подхранено от плодородната почва
           лепнат на Хавел още с раждането му, априори   на местната традиция. Когато Хавел създава
           го лишава от правото на висше образование,   „Харта77“, малката централноевропейска страна
           още по-малко пък в чужбина, извън „Желязната   все още не е забравила  междувоенните години на
           завеса“. Увличащият се от поезията млад човек е   т.нар. Християнска демокрация под ръководство-
           принуден да завърши лаборантски курсове. Още  то на първия президент, социалния хуманист
           тогава сърцето му го тегли към театъра. Той   Томаш  Гарик Масарик. Ненасилието е и неотме-
           започва работа в пражкия театър „На забрадли“   нима черта на цялата християнска традиция. Но
           – естествено пак в рамките на позволеното: като   индийският водач бере плодовете на една много
           сценичен работник.                        по-древна култура. Безспорно, концепцията за
              По-„хлабава“, но и по-прикрита е либералната  ахимса  е уникален принос на индийската циви-
           система в Британска Индия. Общо осем години   лизация в общочовешкото развитие. Тя означава
           от живота си Ганди е лишен от свобода само за-  не само толерантност и зачитане на другостта,
           ради убежденията си. „Живей и остави  другите   която съществува между хората, религиите,
           да живеят“ на пръв поглед предпоставя свобода   философските виждания, както е при Хавел.
           и толерантност, а „бремето на белия човек“, както   Тя е възхита към всяка форма на живот, пре-
           го проповядва Р. Киплинг, е да „цивилизова“ ко-  клонение към цялото Творение. Ако би станала
           лониите, да строи пътища и училища, да въвежда   действителност, в световен план войните биха
           модерна администрация, накратко – да разпрос-  били невъзможни, а човечеството би могло да се
           транява прогреса, който е създал. Само че белият   предпази и от екологичните катастрофи. Ганди
           човек наред с „цивилизацията“ носи и  „бремето“   превръща ахимса в главното средство на своята
           на непрестанно нарастващо си, извлечено от   борба за независимост. За разлика от неговите
           колониите богатство. Отговорът на индийския   съвременници, които прокарват възгледите си
           водач „удря“ точно в целта: свадеши призовава   чрез насилие над своите противници, тук остри-
           за бойкот на английските стоки. Трогателна е   ето на насилието в известен смисъл е обърнато
           последователността и личният пример на Ганди,   към самия него: той отстоява възгледите си и с
           навсякъде придружен от своя чакрък. В тази   цената на собственото си здраве – чрез гладна
           инициатива, както и във всички останали, той е   стачка.
           първият, който започва да прилага призива, той е   Дисидент No.1 в социалистическа Чехо-
           и този, който го изпълнява безусловно и докрай.   словакия също е готов да заплати и лично за
           Неразривното единство на думи и дела градят   убежденията си: той излежава няколко присъди
           историята на целия му живот.              и е подложен на по-продължителен домашен
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84