Page 68 - Svetilnik_21_2020_book
P. 68

66

                                                        В индийската традиция има четири основни
                                                     цели в живота на човека: дхарма, артха, кама и
                                                     мокша. Дхарма като дълг се свързва непосредстве-
                                                     но с морала. Ганди смята дхарма за карма (означава
                                                     и действие – б.пр.), т.е. приема дълга като действие
                                                     или всичко, което трябва да се направи е морален
                                                     дълг. Той ни завещава да спазваме това правило.
                                                     Ганди казва: „В крайна сметка моралът е свързан с
                                                     правдата и ненасилието. Всичко опира до правдата,
                                                     а ненасилието е начин да я постигнем“.
                                                        За естествеността и твърдостта на Ганди
                                                     можем да съдим и от факти от престоя му в Южна
                                                     Африка. Веднъж на отиване към Претория го сва-
                                                     лят от влака след като отказва да напусне купето
                                                     в първа класа . Прекарва цяла нощ в чакалнята
                                                                2
                                                     и впоследствие пише писмо до отговорните слу-
                                                     жители. Писмата му имали влияние. Ганди много
                                                     пъти е изпадал в подобни ситуации. Пътят, който
                                                     той избира на съпротива чрез отказ от сътрудни-
                                                     чество, се оказва невероятно въздействащ.
           Махатма Ганди
                                                        Ганди показвал своето несъгласие и изразявал
           ахимса стане всеобхватна, тя трансформира   тъгата си чрез пост – подход, превърнал се впо-
           всичко. Няма граници за нейната сила. ...  Чиста   следствие в емблематичен за протестните движе-
           изповед, съчетана с обещание никога повече да не   ния. Дори когато става свидетел на последвалото
           извършвам този грях, когато е предложена на този,  Разделянето  насилие, той се отдава на пост. На 15
                                                               3
           който има правото да я получи, е най-чистото раз-  август 1947 г., когато индийците празнуват своята
           каяние. Зная, че моята изповед накара баща ми да   независимост, Ганди се намира в Бенгал, на място,
           се чувства абсолютно сигурен за мен и безмерно   наречено Болиягхата. Там се обръща пред група
           увеличи обичта му“.  1                    студенти и казва, че тази независимост е като
              Тази случка оставя дълбок отпечатък у Ганди   венец от тръни.
           и изглежда, че влечението, което е имал към   Именно принципите на Ганди го превръщат
           истината, се засилва още повече след случилото   във велика личност. Той живее като обикновен чо-
           се. По-нататък той нарича това сатяграха (букв.   век, но постъпва като човек, за когото всяко късче
           настояването/силата на истината – б.пр.) и го пре-  от света е божествено.
           връща в оръжие в борбата за независимост.    По време на годините ми прекарани във Вар-

                         Храмът Лакшми Нараян във Вардха  Гитаи мандир във Вардха





















           1  Цитатите от автобиографията на Махатма Ганди са по превода на български език на Евегения Камова и Владимир Ганев в
            изданието „Моят път към истината“, София, 1996 г. – б.р.
           2 Като цветнокож не е имал право да бъде там. – б.р.
           3  Има се предвид разцепването на индийските земи със създаването на Пакистан при обявяването на независимостта на Индия от
            британско господство. – б.р.
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73