Page 83 - Svetilnik_21_2020_book
P. 83
81
думата, но и нещо повече“. ролята на тълкувател на стратегията на ненаси-
И преди срещата си с Хауърд Търман Ганди лието и ментор на активистите за граждански
е добре запознат с борбите на афро-американ- права.
ците за граждански права. През 30-те години В края на 1936 г. Бенджамин Мейс, приятел
той води кореспонденция с няколко лидери на на бащата на Мартин Лутър Кинг и декан на
общността, един от които е известният исто- департамента по религиозни изследвания на
рик, издател и писател У.Е. Б. Дюбоа. По молба университета Хауърд също се среща с Ганди. По
на последния индийският водач пише през време на разговора им индийският водач обяс-
1929 г. „Послание до афро-американеца“. То нява, че ненасилствената съпротива „е много
гласи: „Нека 12-те милиона афро-американци по-активна от насилствената“, че е най-невиди-
не се срамуват от факта, че са внуци на роби. мата (¾ невидима и само ¼ видима, по негови-
Не е безчестно да бъдеш роб. Безчестно е да си те думи) и в същото време най-ефективната.
собственик на роби“. Заявявайки на Ганди, че много афро-американ-
През 30-те и 40-те години на XX в. нараст- ци се съмняват, че ненасилствената съпротива
ващ брой афро-американски активисти следят може да бъде ефективна в борбата им за равни
внимателно кампаниите на Ганди за съпротива права, тъй като за разлика от индийците афро-
„срещу злото на британския колониализъм“. американците са малцинство в САЩ, Мейс
През 1929 г. Чарлз Ф. Андрюс, един от най-близ- пита индийския лидер как малцинството може
ките съратници на Махатма Ганди пътува до да действа срещу огромно мнозинство. Ганди
САЩ, където изнася множество лекции пред му напомня, че е започнал ненасилствената си
афро-американската общност за стратегията на съпротива в Южна Африка, където индийците
ненасилствената съпротива. Идеите на Ганди за също са малцинство, убеден, че тя има силата да
ненасилието напомнят силно на религиозните привлече хората към справедлива кауза. Според
афро-американци за учението на Исус, особено Ганди, ако подтиснатото малцинство използва
за Проповедта на планината, където Христос ненасилие, болшинството ще бъде впечатлено
казва на своите последователи, че ако някой достатъчно, за да се притече на помощ. Когато
ги удари по едната буза, те трябва да обърнат Мейс се завръща в Съединените щати, пише:
и другата си буза. Тази проповед оказва силно „Имаме какво да научим от индийците. Индий-
влияние върху самия Ганди, според когото ците са научили това, което ние не сме. Те са
Исус не е искал от своите последователи да се се научили как да се жертват за принцип. Те са
подчинят и да позволят да бъдат ударени, а ги е се научили как да жертват позиция, престиж,
помолил да имат вяра в потенциалната доброта икономическа сигурност и дори самия живот
на човека, който ги удря, и като обърнат другата заради това, което смятат за праведна и уважа-
си буза му дадат шанс да поправи грешката си. вана кауза”. В друга своя статия той заявява, че
Когато години по-късно Мартин Лутър Кинг не е сигурен дали ненасилието може да освобо-
коментира, че въпреки че е индуист, Ганди ди наистина Индия, но добавя: „Никой не може
живее повече според учението на Исус от всеки да отрече факта, че Ганди и неговата ненасил-
друг човек на планетата, той повтаря това, ствена кампания са дали на индийците нова
което религиозните афро-американци споделят концепция за смелост. Да се дисциплинират
от десетилетия. хората да се изправят пред смъртта, да умрат, да
Множество вестници на афро-американска- влязат в затвора за каузата си без страх и без да
та общност издигат нуждата от „американски прибягват до насилие, е постижение от първа
Ганди“. След завръщането на Търман от Индия величина. Когато една подтисната раса престане
някои афро-американски лидери вярват, че той да се страхува, тя става свободна“.
ще изпълни тази роля. През 1942 г. например Мартин Лутър Кинг-младши е силно
Питър Дана от в-к Питсбърг куриер пише, че повлиян от идеите на Махатма Ганди, въпре-
Търман е един от малкото в страната, около ки че двамата не са се срещали никога. Той се
които „може да се изгради голямо съзнателно запознава с учението на индийския водач по
движение на афро-американците, не по-раз- време на теологичен семинар. Ненасилственият
лично от голямото движение за независимост подход на активизма на Кинг, който се оказва
на Индия“. Търман обаче предпочита да приеме изключително успешен за целите на движе-