Page 82 - Svetilnik_21_2020_book
P. 82

80
                              Влиянието на Ганди

                             върху движението за

                       граждански права в САЩ


                                                                            Симона Самуилова

              В началото на XX в. Мохандас Карамчанд   водена от Хауърд Търман – влиятелен теолог,
           Ганди започва да експериментира с нова форма   философ и лидер на афро-американската общ-
           на политическо действие, която нарича са­  ност. През 1935 г. той поема на т.нар. „Поклоне-
           тяграха. Той за първи път използва тактиката   ние на приятелството“, което ще промени курса
           сатяграха, за да защити правата на индийските   на движението за граждански права в Съедине-
           мигранти от дискриминацията на британската   ните щати. Философията на Ганди и практику-
           колониална власт в Южна Африка. След за-  ването на сатяграха оказват силно въздействие
           връщането си в Индия през 1915 г. Ганди става   върху Търман, показвайки му ефективността на
           част от движението за независимост на своята   ненасилствената съпротива. След пътуването
           родина и популяризира тактиката сатяграха в   си до Индия, влиятелният християнски теолог
           огромен мащаб.                            предава посланието за сатяграха на афро-аме-
              Философията на индийския духовен и поли-  риканската общност. То оказва толкова силно
           тически лидер е основана на принципа на ахим­  влияние върху движението за граждански
           са, т.е. на ненасилието като начин да се мисли,   права, че сбъдва пророчеството на Махатма
           действа и живее с дълбоко уважение към всич-  Ганди, изречено в края на срещата му с Търман,
           ки живи същества. Ганди развива сатяграха   а именно, че може би чрез афро-американската
           – тактиката за гражданско неподчинение, като   общност „неподправеното послание за ненаси-
           практическо продължение на ахимса. Като от-  лието ще бъде предадено по света“.
           каз от сътрудничество, сатяграха представлява   Обсъждайки ахимса и сатяграха, Търман
           оттегляне на всякаква подкрепа към несправед-  пита Ганди дали ненасилието изисква директ-
           ливата система на британското управление в   ни действия. Ганди му отговоря, че човек не
           Индия, и не изисква да се нарушават законите,   може да бъде пасивно ненасилствен, както и
           а включва бойкотиране на британски продукти,   че терминът е широко неразбран и в санскрит
           отказ да се работи за британски работодатели и   означава въздържане да се вреди спрямо всич-
           за осигуряване на услуги, изтегляне на децата от  ки живи същества. Индийският духовен лидер
           британски училища, както и отказ от плащане   обяснява на Търман, че не е намерил по-добър
           на данъци.                                еквивалент на ахимса на английски език от
              Стратегията на ненасилствената съпротива   думата „ненасилие“, но съжалява, че тя започва
           на Махатма Ганди проправя пътя за пълната   с отрицание и вместо да помага на хората да
           независимост на Индия през 1947 г. Упоритата   разберат действията, които трябва да пред-
           борба, с която индийският водач се ангажира в   приемат, описва какви действия не трябва да
           продължение на 30 години, завършва успешно   предприемат. Ганди допълва, че макар ахимса
           с края на британското колониално управление.   да се дефинира технически като „не нарянява-
           В този исторически момент политическото   не“ или „ненасилие“, то не е отрицателна сила,
           и духовното влияние на Ганди достига своя   а е сила „по-положителна от електричеството“,
           апогей. Неговият живот, борба и постижения   по-мощна от омразата и насилието, която може
           вдъхновяват множество хора по целия свят.   да промени света. Ганди обяснява на Търман, че
           Делото и примерът му, основани на дълбоки   е искал да преведе ахимса като „любов“, но тъй
           духовни ценности, оказват силно влияние на   като любовта се асоциира най-силно с роман-
           афро-американските активисти за граждански   тиката, използването ú е щяло да бъде подвеж-
           права в САЩ.                              дащо. По собствените му думи: „В центъра на
              Първата афро-американска делегация, която  ненасилието е силата, която е самодействаща
           пътува до Индия за среща с Махатма Ганди, е   – ахимса – любовта в християнския смисъл на
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87