Page 81 - Svetilnik_21_2020_book
P. 81
79
Както в Индия, обаче, така и там, след постига- та си на каузата на собствената си родина. С
нето на победата, първоначалната толерантност моралното си кредо обаче те добиват образа на
и уважение към другостта е победена от нацио- флангмани на цялото столетие, точно защото то е
нализма: както Ганди не успява да предотврати белязано от насилие и фалшив обществен морал.
отделянето на Пакистан, така и Хавел след по- Нещо повече: ненасилието и животът в истина
малко от четири години от идването си в прези- стават универсални ценности, валидни за всеки
дентската институция е свидетел на разпадането народ и за всяка епоха. 1
на общата държава.
Струва ми се, че ядрото на моралната па-
радигма, която и индийският, и чешкият водач Gandhi and Havel: Two
изграждат, се състои в тяхната концепция за Prophets of Non-Violence
истината. „Придържане към истината“ при Ган-
ди, „живот в истината“ при Хавел. Коя е първата in a Century of Violence
крачка по този път? В известния си трактат
„Силата на безсилните“ непрофесионалният Teodorichka Gotovska-Henze
чешки философ посочва, че пътят към истината
започва с приземяването на идеологията. Да, By means of Mahatma Gandhi and Waclaw
констатира Хавел, средностатистическият чех Havel’s personal story, activities and philosophical
и словак е лишен от възможност за собствена credo, this report aims to answer the main question:
политическа изява, животът му протича дири- why exactly these leaders, who were so unusual,
жирано и в условията на идеологически контрол, because of their non-violent political strategy, eventu-
но обикновеният гражданин все пак може да ally become the most prominent and exemplary
направи най-простото нещо: да назовава нещата personalities of the 20th century – a period in history,
с истинските им имена. Истинската дума е в marked by two world wars, forced labour camps and
началото на пътя към истината, защото тя сваля mass destruction of civilians.
фалшивото було на идеологията върху реалния Both Gandhi and Havel manage to defeat the
живот. Тя слага край на символиката и поставя system because they attack its most vulnerable part
всеки предмет или явление на мястото му, като го – the ideology, which presents itself as moral. That is
осветлява с реална светлина. why the moral defeat inevitably leads to the regimen’s
На едно по-следващо ниво, и при Ганди, и при political end too. And both Gandhi and Havel live to
Хавел истината се свързва с почтеността, морала witness this end.
и единството на думи и дела. Нейният език може Gandhi is the personified realization of a very an-
да бъде и културата: чешкият дисидент е и драма- cient culture. The Indian civilization gave its unique
тург. Той записва името си сред най-известните contribution to the universal human development
съвременни театрали. Но не на кой да е театър, and evolution with the concept of ahimsa.
а на театъра на абсурда (абсурдът като сблъсъ- Ahimsa is not only about being tolerant and
кът на „истината“ с реалния живот!). При Ганди accepting the differences between people, religions,
истината е издигната още по-високо, до нивото philosophical perspectives, as it is for Havel. Ahimsa
на трансцеденталните преживявания. В личното means respect for the entire creation, admiration
му ежедневие религията и реалният живот са for each form of life and life. Therefore, if it could be
неразделно свързани. Не случайно много години applied on a global level, not only there would be no
той прекарва в ашрама. Мястото за медитация wars but environmental disasters either. Gandhi ap-
същевременно е и територия за размисъл и дис- plies ahimsa in the freedom fight for his motherland.
кусии, за срещи с журналисти и прием на много- Moreover, he stands up for it at the cost of his own
бройни гости. В същото време, обаче, ашрамът health – by means of a hunger strike.
изпълнява функциите на автономно простран- Both Gandhi and Havel devoted their life to the
ство, отделено с непристъпна стена от света на cause of their countries. Their moral credo though,
политическата реалност, където действат другите goes beyond the countries’ boundaries and they be-
правила, тези, срещу които той се бори. come an inspiring example for the whole humanity,
И Ганди, както и Хавел записват името си which even today longs for freedom and respect for
на първо място като водачи, посветили живо- every individual.
1 Доц. д-р Теодоричка Готовска-Хенце е от Института за исторически изследвания – БАН. Публикуваме презентацията ѝ на
семинара „Махатма Ганди: глобални измерения“ (София, ИИстИ–БАН, 22 октомври 2019 г.) с известни съкращения. – б.р.