Page 114 - Svetilnik_17_small_1-120
P. 114

112      ИМЕНИТИ ТВОРЦИ НА ИНДИЙСКОТО КИНО
                           Киното на Индия:


           щрихи от една дълга история




                                                                        Андроника Мартонова

              През последните две десетилетия образът   продукцията, която излиза от кинематогра-
           на азиатското кино стана все по-многолик,   фиите, намиращи се в позиция на подкатего-
           настойчив, отворен към световната публика,   рии, т. нар. регионални филмови индустрии:
           дистрибутори и продуценти. Престижните    бенгалската с център Колката, Боливудската
           международни европейски филмови фести-    (хинди) в Мумбай, наричаната Сандалууд
           вали като Кан, Берлин, Ротердам, Венеция   (каннада) – в южния щат Карнатака, кашмир-
           откриват нови и нови национални източни   ската в северната област Кашмир, малая-
           филмови течения. Дори се заговори за вид   ламската в Керала, тамилската (наричана
           фестивална мода, която лансира за определен   Колиуд - Kollywood) – в Кодамбакам, телуг-
           период от време киното на дадена азиатска   ската – базирана в Хайдарабад (Телангана),
           страна. Азиатската карта на киното обаче не   маратхската – развита в Насик и Колхапур
           се изчерпва нито с глобалните фестивални   (Махаращра) и установила се в Мумбай.
           тенденции и политики, нито с появата на   Всъщност последната е и най-старият филмов
           нови течения от по-малко познати на запад-  център на Индия, откъдето тръгва въобще
           ния зрител кинематографии. Доста често в   индийската кинематография. Точно там
           челната тройка на боксофисите седят азиат-  пионерът на индийското кино Дхундирадж
           ски, а не холивудски заглавия. Всяка локация   Говинд Пхалке, известен още като Дадасахиб
           на седмото изкуство и неговата еволюция   Пхалке (Dadasaheb Phalke, 1870-1944) е създал
           разположени в Изтока съдържа в себе си    първия истински игрален филм на субконти-
           огромен изследователски потенциал.        нента „Раджа Харишчандра“ (1913 г). Преди
              Щрих № 1:  на пъстрото многообразие и   това през 1911 г. той прави първия си опит да
           огромна производителност                  създаде с покадрова снимка късометражния
              В азиатския регион има една кинематогра-  „Израстването на граха“;
           фия, която се отличава от другите и не прес-  - колоритната етническа палитра, множе-
           тава да предоставя изключително широки    ството национални диалекти, конфесионал-
           възможности за изследване – индийската.   ното разнообразие и културния плурализъм
              Първата кинопрожекция в Индия се       оказват неминуемо влияние върху кинемато-
           е състояла на 7 юли 1896 г. в Бомбай (дн.   графичния живот на Индия както в историче-
           Мумбай), за което свидетелства известие във   ски, така и в съвременен план;
           вестник “Times of India”. Събитието е било   - наложеният разпознаваем шаблонен об-
           организирано в хотел „Уотсън“ от пратеници-  раз на индийското кино като музикална, поне
           те на братя Люмиер по света. От 11 юли 1896   тричасова мелодрама, в която задължително
           се провеждат регулярно киносеанси в театър   присъстват множество традиционни танци и
           „Новелти“. Прожекциите се радвали на зави-  песни;
           ден интерес и любопитство.                   - в киното на Индия синтезът между изку-
              Безспорно индийската кинематография се   ствата както и традиционността се отличават
           отличава  силно от останалите източни кине-  с висока степен на интензивност, синкретич-
           матографии. Основните разлики са:         ност и не малка каноничност.
              - огромната производителност - по по-     Щрих № 2:  (само)рефлексия и развитие на
           следни данни на Централния филмов борд    критическия поглед спрямо индийското кино
           за 2014 г.  са произведени над 1900 филмови   Да мислим и анализираме индийското
           творби;                                   кино означава да се съобразяваме с комплекса
              - количественият състав се дължи и на   от характеристики на самата кинематография.
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119