Page 110 - Svetilnik_17_small_1-120
P. 110
108
и се заменя частично от занимания с групи Изпълнението и предаването на индийска-
от ученици, които не се обучават в училища, та класическа музика също се променя. Това е
колежи, университети. Използват се нови отворен процес, който интензивно започва да
образователни системи и те съчетават тради- се развива от началото на ХХ в. Общоиндий-
ционни и модерни практики. По този начин ските музикални конференции (първата се
част от методологията за обучение и продъл- провежда през 1916 г. в Барода), публичните
жителността на обучението се променят. концерти заедно с турнета, медийни трансла-
Има много фактори, които въздействат ции на музика, фестивали и др. влияят върху
върху промяната на музикалната парадигма в възприемането и утвърждаването на нови
Индия и начините, по които се осъществява видове изпълнения. Много междукултурни
музикалното образование: образователната проекти в областта на уърлд мюзик (музика
система се променя, броят на неиндийските на света) са реализирани през последните де-
студенти се увеличава, индийската класическа сетилетия и те също влияят върху съвремен-
музика става обект на различни образовател- ната индийска класическа музика и нейната
ни програми по целия свят и разпростране- трансформация и хибридизация. Основните
нието на тази музика вече е в световен мащаб. промени са във вида на концертните програ-
Ще посоча образованието в уникалния ми, които обикновено съдържат три различ-
университет за изучаване на изкуства Indira ни изпълнения – започва се с най-дългите
Kala Sangeet Vishwavidyalay (IKSVV) в Kхай- („най-класическите“) и се стига до най-крат-
рагарх, Чхатисгарх, като един много добър ките в стилистика, определена с английска
пример за този нов вид обучение. Неговото лексика като „лека класика“ (опростен и
създаване е и впечатляващ случай за неправи- много съкратен вариант на традиционни из-
телствено спонсорство и подкрепа за науката пълнения). Продължителността на концерта
и образованието. IKSVV е единствено по рода е около един час или час и половина (някога
си учебно заведение в Южна Азия. В него това е била продължителността средно на
обучението е както традиционно (реперто- една композиция). Сега е обичайно да има
ар, принципи на обучение с подражаване на само част/дял от композиция каквато прак-
учителя, импровизация), така и заимствано тика утвърждават звукозаписните компании
от т.нар западно образование (с разделение и радио и телевизионните медии в своите
между теоретични и практически предме- програми. Класически и фолклорни традиции
ти, обучение в групи, ограничено време за също се съчетават в една програма.
образование - от 3 години за бакалавърска Един пример за междукултурна инициа-
степен до 7-8 години общо с магистърска и тива е индо-българският проект „По дългия
докторска, както и само 1 година за диплома път“. Силният интерес на български учени
в тясна област на специализация). За разлика към индийската музикална теория започва
от предишния традиционен вид образовател- в началото на ХХ в., но много по-късно се
на практика сегашното образование в IKSVV развива музикална практика на български
позволява обучение на едно място на Север- изпълнители, свързана с индийската тради-
ната и Южната музикални традиции (Хиндус- ция. Част от тези практически музикални
тани и Карнатик). Университетът има шест взаимоотношения се реализират чрез горес-
факултета и центрове за подготовка в облас- поменатия проект, който започва в Делхи
тта на музиката и визуалните изкуства, които с участници българите Николай Иванов -
дават възможност за интердисциплинарно мултиинструменталист, композитор, познат
обучение и работа. От една страна този вид от група „Ом“ и Марина Великова - фаготист
структура включва различните елементи на и вокалист, както и двама индийски музикан-
традиционната индийска концепция за един- ти - изпълнителите на сарод Рупеш Кумар и
ство на вокална и инструментална музика и на табла - Ракеш Кумар. Проектът включва
танц, но от друга, те са разделени в отделни концерти в Индия, Китай и България в про-
изкуства. Предметът фолклорна музика и дължиение на няколко години, които пред-
танц е институционализиран (което също е ставят синтез на индийска класическа музика,
признак за модернизация). български фолклор, етноджаз, фюжън, уърлд