Page 109 - Svetilnik_17_small_1-120
P. 109
МАЙСТОРИ НА ИНДИЙСКОТО МУЗИКАЛНО ИЗКУСТВО 107
Индийската музикална култура –
от традиция към модернизация
Иванка Влаева-Стоянова
Индийската музикална култура има хи- Южна Азия като цяло. Една от причините е
лядолетни традиции. В резултат на много на- създадената в продължение на векове сложна
трупвания и трансформации днес до нас дос- и детайлно развита теоретична система. Но
тигат и продължават да се развиват няколко заедно с нея индийската класическа музика
основни културно-музикални пластове в нея. притежава устно предавана традиция и тази
От една страна това е фолклорната традиция, практика в голяма степен продължава до
която все още не е достатъчно анализирана днес. Познанието за музика е било преда-
и систематизирана поради огромното коли- вано чрез индивидуалното обучение учи-
чество локални проявления. От друга стра- тел-ученик (гуру-шишя). Технологически
на може би най-популярна сега в световен върху крайния музикален продукт (т.е. върху
мащаб е музика като част от проявленията на цялостната музикална композиция) въздейст-
попкултурата. Имам предвид попмузиката с ва комплекс от четири елемента (ладово-ме-
конкретни явления като панджаби например, лодичния модел рага (raga), метроритмич-
или филмовата музикална продукция (главно ните цикли на тала (tala), композиционната
боливудска). От трета страна погледът към структура прабандха (prabandha), музикал-
древни традиции, които са съхранени дори в ните инструменти вадя (vadya). Резултатът
XXI век, и мерките за тяхното запазване в све- (това, което в европейската композиторска
товен мащаб насочва към живите сакрални музика се нарича музикално произведение)
практики – хиндуистки, будистки, джайнист- не е фиксиран, не е нотиран, но в значителна
ки, ислямски и др. Именно религиозните тра- степен е индивидуален в резултат на конкрет-
диции и музиката в тях са друг много сложен но обучение. Той също така зависи от конте-
и разнороден културно-музикален пласт, към кста на изпълнението. В това изложение ще
който изследователите проявяват огромен разгледам пътя на модернизацията в Север-
интерес. Ще посоча факта на прокламирането ноиндийската класическа инструментална
на ведическото пеене за световно нематери- музика с някои основни насоки на развитие.
ално културно наследство. Съществува и още Ще акцентирам върху процеса на създаване
един много важен и характерен музикален на музиката и как тя се възприема.
пласт в индийската култура. Това е т.нар. от Модернизацията на Северноиндийската
европейците индийска класическа музика класическа музика (Хиндустани) е продължи-
– по аналогия с високия статут и качества телен процес. През изминалия ХХ в. е въз-
на европейската композиторска музика. В можно да се види влиянието й върху различ-
индийската традиция тя има други назва- ните компоненти от процеса на музициране.
ния – сангит, рагдар, рага мюзик (последното Тук ще систематизирам някои от най-важните
е лексикална конструкция между думи от начини за модернизация с примери, които са
хинди и английски) или според регионалните взети от моя личен опит и научни изследва-
характеристики - Хиндустани (Северноин- ния с отграничаване на някои от най-важните
дийска) и Карнатик (Южноиндийска). елементи на музикалната система, където но-
Ще се спра на последния от посочените востите са очевидни и които показват етапите
културно-музикални пластове – индийската във веригата на реализиране на музиката:
класическа музика, конкретно нейната тра- създаване - съхранение - разпространение -
диция Хиндустани и развитието на инстру- възприятие.
менталната музика. Първоначално именно Традиционното образование гуру-шишя е
тази музика става представителна за индий- основа на музикалната система в Индия. Инди-
ската традиция извън пределите на Индия и видуалният принцип се променя през ХХ в.