Page 117 - Svetilnik_17_small_1-120
P. 117
115
Щрих № 4: И все пак – Боливуд! Или
любов като на кино…
Киното на Боливуд – то е квинтесецен-
цията на любовните събирания и разлъки,
тоталният екранен апогей на тричасовата
мелодраматичност. „Абсолютно всичко може
да се случи в индийския филм!“ – казва изку-
ствоведът Робита Саркар. И е права! Защото
в студията на Мумбай не се ражда филм без
танци и песни, така както няма филм без
сантименталностите на съдбата.
През последните 15 години боливудска-
та трескаво-ритмична хиперзрелищност
все повече се осъвременява като влиянията
върху тази устойчива тенденция са много.
Тук можем да посочим както стилистиката
на MTV, така и зловещата конкуренция на
източноазиатските попкултури (главно япон- Айшваря Рай
ския J-pop и корейската нова вълна Hallyu)
и дори появата на „Матрицата“. Независимо ски цели. Сюжетът винаги е просто – момче
от жанра всичко с бранда Боливуд трябва да среща момиче. Влюбва се, ухажва я, тя му бяга,
е ясно разпознаваемо в амалгамата на много той а преследва, а през това време пее 8 песни.
собствена, автохтонна традиция, старателно Появява се злодей, който подмамва и съблаз-
облечена по един или друг начин в дрехите на нява момичето. Моят герой пее още 8 песни от
западните общества. Това важи както за кла- мъка. След което успява да отвоюва девойката.
сически екранизации по индийски литератур- Следват още 8 песни на щастие от победата на
ни образци като „Девдас“(2002, реж. Санджай любовта. И това е. Happy end!“ Простичко. И
Лийла Бхансали) и „Умрао джан“ (2006, реж. работещо. Всъщност няма средно положение –
Джьоти Пракаш Дутта), за социално-поли- или харесваш Боливуд, или не!
тически натоварени послания – „Вир и Зара“ Тези филми често отприщват мнения, че
(2004, реж. Яш Чопра), за исторически драми са скучни, протяжни, че актьорите преигра-
– „Императорът и розата“ (2008, реж. Ашу- ват неестевно, че всичко е твърде измислено
тош Говарикер), така и за съвременни роман- и наивно. Да, разбира се, никой не крие, че
тични комедии като „Три идиота“ (2009, реж. ескапизмът съпровожда еволюцията на боли-
Раджкумар Хирани) и „Ченай експрес“ (2013, вудските мелодрами и това много точно бива
реж. Рохит Шети). Ултраскъпите продукции обяснено от друго актьорски величие – Ами-
с множество специални ефекти, не падащи табх Бачан: „Човек, който изкарва прехраната
по-долу като качество от американските, си с тежък труд, който работи като роб под
екшън динамика, sci-fi сюжети с фантастични палещото слънце и изкарва 5-6 рупии на ден с
индийски супергерои (поредицата „Криш“, пот на челото, този човек, който живее в ужа-
“RA.Оne”, „Дрона“), криминалните поджа- сяваща бедност заделя от мизерните си пари
нрове и шпионският трилър „Имало едно и отива в края на деня на кино за да се избави
време Тигър“ (2012, реж. Салман Кхан) също от грижите си. Купува си билет и очаква да
не минават без основното - любовна връзка, види нещо различно. Струва ли си да похарчи
хитови хореографии и поне няколко песни, и малкото, което има, за да гледа на широкия
разбиваща музикалните бокс-офиси. екран собствения си живот? Не, разбира се!
Шами Капур - един от големите актьори на Той иска да види нещо фантастично, с музика
Индия, направил изключителна кариера през и танци и да забрави битието си.”
50-те и 60-те години на ХХ в., казва в едно А ето и мнението на иконата на боливуд-
интервю следното: „Моите филми винаги са ското кино Айшваря Рай: „Навремето жените
били невинни, лишени от всякакви политиче- се намираха в затворено общество, под-