Page 112 - Svetilnik_17_small_1-120
P. 112

110

           ясно в процеса на музикалното възприятие.   на отделни традиции и високо ниво на
              Инструментите и инструменталните       хибридизация стават нещо обичайно след
           състави също показват какво да очакваме в   десетилетия на промени. Вместо музикал-
           музикалната форма, както и къде се намираме  ни особености на различни изпълнителски
           в композиционната структура. Има устано-  школи, резултатът често е хибридна музика
           вена последователност във включването на   от Северна и Южна Индия, смесване на ин-
           инструментите в индийските традиционни    дийски класически и фолклорни традиции,
           композиции. Първият инструмент – този, с   индийски и не-индийски жанрове, авторска
           който започва изпълнението, е с функция на   и традиционна музика на която не е извест-
           бурдон (непрекъснато звучащ главен/главни   но авторството.
           тонове от изпълняваната рага). Изборът му е   Така хибридното познание, мозаечните
           в зависимост от ансамбъла. Следващият ин-  структури, кратките изпълнения, разнородна-
           струмент, който се включва в изпълнението,   та аудитория са вече широко разпространено
           е солов - струнен или духов инструмент (днес   явление днес. Мобилността в съвременния
           има комбинации от двата вида). Последният   глобализиран свят е от решаващо значение.
           инструмент, който се присъединява в изпъл-  Създаването и възприемането на индийска
           нението е перкусионен – обикновено в тради-  класическа музика се влияят взаимно в про-
           цията Хиндустани това е двойката барабани   цеса на модернизация.  1
           табла. Така появата на ударен инструмент в
           композицията маркира началото на втория
           голям дял от цялостната композиция при    Indian Music Culture
           изпълнението на класическа традиционна
           музика в Индия.                           – from Tradition to
              Процесът на модернизация в индийската
           класическа инструментална музика премина-  Modernization
           ва през различни периоди и има някои много
           важни функции. Разделянето на инструмен-
           тална и вокална музика е сравнително ново                   Ivanka Vlaeva-Stoyanova
           явление за музикалната традиция на Индия
           (видима в края на XIX и началото на XX в.).    The main focus of the study is Hindustani
           50-те и 60-те години на ХХ в. са период,   instrumental music in the context of basic culture
           когато индийската инструментална музика   - music layers in India and some of the ways in
           получава видимост в Европа и Америка и    which it has been modernized. Its transition from
           младежките социални движения имат реша-   tradition to modernity is demonstrated through
           ваща роля за нейното разпространение извън   changes in musical education and its methodo-
           Индия. Именно тогава този вид инструмен-  logy, music performance and transition, music
           тална музика става експортна стока поради   perception and musical instruments. Novelties
           своя по-универсален характер в сравнение   in education are presented through the example
           с индийските вокални композиции. Музи-    of such institutions as the Indira Kala Sangeet
           канти като Рави Шанкар (Ravi Shankar) се   Vishwavidyalaya in Khairagarh, Chattisgarh.
           превръщат в модели за подражание. Тяхната   Music performance and transition are illustrated
           сценична музика и звукозаписи в медиите се   through some cross-cultural projects conducted
           имитират от представители на по-младите по-  by Indian and Bulgarian musicians. Changes in
           коления. Дълбоките промени в обществото,   music perception are explored in the relations
           икономиката и културата се отразяват върху   between music, media and stage performances.
           развитието на индийската класическа музика.  New classical instruments and the modernization
              Модернизацията на индийската инстру-   of traditional ones are the next point explored
           ментална музика става възможна благода-   in this survey. Special examples include some “In-
           рение на демократизацията на изкуствата и   dianized” instruments and the musical practice
           тяхната голяма трансформация в публич-    of Brij Bhushan Kabra, Hariprasad Chaurasia,
           ното пространство и медиите. Смесването   Shivkumar Sharma and Ravi Shankar.

           1  Беседа първа от поредицата „Майстори на индийското музикално изкуство”, която Клуб „Приятели на Индия” започна през 2015 г.
            Авторката е от Югозападен университет „Неофит Рилски”, Благоевград и асоцииран член на Института за изследване на изкуствата,
            БАН – б. р.
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117