Page 118 - Svetilnik_17_small_1-120
P. 118

116

           властно на религиозни норми и стереотипи.    на по-голяма аудитория.“ Режисьорът невед-
           Всичко това не позволяваше те да разкрият   нъж подчертава, че се е учил от киното най-
           същността си. В киното обаче, благодарение   вече на Луи Мал, Ингмар Бергман, Сатяджит
           на смелите, интересни и предизвикателни ге-  Рай, Абас Киаростами и иранската нова вълна.
           роини можеха да покажат пълния си женски   Всъщност „Кутия за храна“ на Ритеш Батра е
           потенциал. Постепенно тези героини слязоха   копродукция между Индия, Франция и Гер-
           от екраните и започнаха лека-полека да зажи-  мания, която обаче не е загубила индийския
           вяват в индийското общество.“             си привкус, а по-скоро показва друг начин на
              Може ли киното на Боливуд да изглежда   киноразказване, идващ от субконтинента.
           по друг, различен начин? Не. И даже не бива,   „Искам да развия друг тип чувствителност
           защото именно това го прави уникално и    чрез творбите си“ – споделя индийският ре-
           специфично. Отричането е евтино бягство от   жисьор. – „Това, което се случва в Индия сега,
           неразбирането.                            е твърде егоцентрично като същевременно
              Щрих № 5: Bollywouldn’t и кутиите за   се опитваме да бъдем такива, каквито не сме,
           храна на Ритеш Батра                      да се правим например на хинди подобие на
              Без съмнение филмът „Кутия за храна“ е   Тарантино, ама не съвсем. Оригиналните и
           сред най-добрите индийски заглавия, излиза-  органични идеи идват, когато инвестираме в
           ли по международните екрани. Пълнометраж-  себе си и открием истинския си глас.“ Убедена
           ният дебют на Ритеш Батра показва качест-  съм, че тези нови гласове вече съществуват в
           вото на независимото индийско кино, което   индийския кинематограф. И се чуват.  1
           няма нищо общо със стила на Боливуд. Не са
           малко независимите и ъндърграунд продуцен-
           ти и автори, които работят както във, така и
           извън пределите на Индия, в диаспорите, като   India’s Cinema:
           създават много качествени произведения. Ри-
           теш Батра (впрочем автор и на силни късоме-  Glimpses of a Long History
           тражни филми като „Майстор готвач“, „Обик-
           новено кафе, Кайро“, „Сутрешният ритуал“)
           е един от режисьорите, които талантливо се                     Andronika Martonova
           включват именно в тази линия, която бихме
           могли да определим като арт хаус и в чиито   Over the past couple of decades, Asian
           челни позиции припознаваме автори като    cinema has become increasingly diverse and
           Мира Наир, Пан Налин, Дийпа Мехта.  Дори   more visible at the international scene, especially
           се появи нов термин - Bollywouldn’t, с който   at leading European film festivals such as those
           се маркира появата на различни филмови не-  held in Cannes, Berlin, Rotterdam and Venice.
           комерсиални артефакти, подписани от нови,   Indian cinema takes the forefront of these
           категорично различни режисьори – като Васан  developments for a number of reasons: it has a
           Бала, Манджийт Синх, Хермант Габа. „Ние сме  long history of high production outcome which
           в началото на началото“ – казва Ритеш Батра   is not only confined to Bollywood’s Hindi films
           в едно свое интервю. – „Това, което е важно да   but is also represented in other regional and
           знаем е, че независимото кино се случва, кога-  linguistic traditions (e.g. Bengali, Kannada,
           то нови хора се събират около различна идея.   Telugu, Marathi etc.). Indian films also follow the
           Преди да започнем обаче, трябва да се запи-  convention of combining acting with songs and
           таме какво можем да кажем за Индия точно   dances which have proven to be highly attractive
           днес, именно с нашите филми. Има ли пазар за  to mass audiences and which grant Indian films
           нашите идеи? Осъзнаваме напълно, че трябва   their distinctive three-hour duration. At the same
           да казваме нещата честно и в пълното усещане  time, Indian cinema has recently been diversified
           за истинност. Движението на независимо арт   by various art cinema and underground
           кино не може да продължи само с появата на   movements which have given researchers and
           няколко заглавия, то може да просъществува   critics ample ground for high-quality analytical
           само ако успеем да провокираме вниманието   work on Indian cinematography.

           1    Беседа първа от поредицата „Именити творци на индийското кино”, която Клуб „Приятели на Индия” започна през 2015 г.
            Авторката е от Институт за изследване на изкуствата, сектор Екранни изкуства – БАН – б. р.
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123