Page 111 - Svetilnik_17_small_1-120
P. 111
109
мюзик. Друг пример за взаимодействие между инструмент и поради тази причина има опити
български и индийски музиканти се осъщест- да се направи хармониум с четвърттоново
вява от изпълнителя на бамбукова флейта настройване, а не темперирано на полутонове
бансури Жером Калистър и българския както в европейската култура. Мандолина
перкусионист, изпълнител на табла – Стефан и банджо също са включени в индийската
Христов. Тяхното съвместно музициране се музика. Вишну Дигамбар Парускар (Vishnu
осъществи в София през май 2015. Digambar Paluskar, 1872-1931), който е сред
Новите условия, както и видове възприя- най-бележитите музиканти и реформатори на
тие (музика на живо в концертно изпълнение, индийската традиционна музика, преподава
записи, пряко медийно излъчване), променят на студентите си в Мумбай и свирене на му-
традиционното музициране и се култивира зика Хиндустани на мандолина и банджо.
нов вид възприятие на индийската класическа Един много конкретен пример е настрой-
музика от широката публика. Сред основни- ването и изпълнителската техника на Бридж
те причини, които влияят върху промяната, Бхушан Кабра (Brij Bhushan Kabra), чиято
е редуцирането на времето за изпълнение. модифицирана с добавяне на резониращи
Това води до намаляване и дори пропускане струни и други с функция за ритъм слайд ки-
на традиционно изпълнявани структурни тара звучи като индийския инструмент вина и
елементи в композициите както и до увели- изпълнява индийска класическа музика чрез
чаване на темпото от началото до края на ця- „западен“ инструмент. Кабра е първият, който
лата структура. Точно определената времева свири индийски рага на китара, спазвайки
продължителност на сценичните изяви и на първоначално традиционния начин на музи-
медийните излъчвания водят до изпълнения циране. С иновативните си изпълнения той
на кратки композиции. Те напомнят по-скоро взима участие в албума „Призивът на доли-
скица, а не цялостна композиция при срав- ната“ (The Call of the Valley, 1968) заедно с още
нение с традиционните дълги музикални двама музиканти от нов тип за класическата
структури. Днешното забързано ежедневие и индийска традиция – Харипрасад Чаурасия
мозаичното възприятие изискват сякаш по- (Hariprasad Chaurasia) на бансури, и Шивку-
кратко време за слушане на музика. Продъл- мар Шарма (Shivkumar Sharma) на сантур.
жителността на звукозаписите (плоча, лента, Този албум е важен пример за още един вид
касета, CD или DVD), или времето за излъч- нова практика от втората половина на ХХ в.,
ване в ефир, диктува форматите на записа. В която се нарича тригалбанди (trigalbandi) и
новите условия музиката в медиите създава представлява изпълнение на рага музика с
модели и те определят процеса на изпълнение трима солисти. По-късно Кабра прави и един
и стилистиката. необикновен за това време дует джугалбан-
Навлизат в употреба нови музикални ин- ди (jugalbandi) с изпълнител на класическия
струменти и модернизация на традиционни индийски инструмент ситар. Постепенно
инструменти, на техни изпълнителски техни- структурите и ефективността на музикалния
ки и настройване. Някои индийски фолклор- процес в музиката Хиндустани се променя в
ни инструменти като саранги (sarangi) и шах- новия тип ансамбли с двама или трима соли-
най (shahnai) се утвърждават като класически сти (jugalbandi и trigalbandi).
в началото на ХХ в., а други като хармониум, Възникват въпроси: Как да разберем
цигулка и китара се възприемт от Европа, детайлите във време на изпълнението на
усвояват се като собствени и днес са свърза- индийска класическа музика? Как да след-
ни с индийската класическа музика. Правят ваме процеса, роден в устната музикална
се опити за „индиизация“ на инструментите традиция, чийто краен продукт е променлив
цигулка и хармониум. Цигулката започва поради използването на т.нар импровизация?
да се настройва на кварти и квинти като се Исторически са създадени много трактати с
опитва и да се сложат много характерните за подробно описана теория, но слуховото въз-
традицията Хиндустани резониращи струни приятие изисква ориентация чрез откриване
под основните. Инструментът хармониум е и проследяване на конкретни места и харак-
възприеман от пуристите в Индия като чужд терните структури, които могат да бъдат чути