Page 115 - Svetilnik_17_small_1-120
P. 115

113

                                                    индийския екран. В  предговора можем да про-
                                                    четем следното: „С оскъдни ресурси, помощ
                                                    от правителство-мащеха, в ожесточена конку-
                                                    ренция с привилигированите чужди филми,
                                                    с малко на брой технически квалифицирани
                                                    лица, с незаинтересовани инвеститори, с не
                                                    особено запалени фенове, с актьори и актриси
                                                    едвам можещи да произнесат името си (заради
                                                    което хората, свързани с екрана изпаднаха в
                                                    немилостта на обществото), без филмов пазар
                                                    извън Индия, с цензуриращи цензори, без
            Дадасахиб Пхалке
                                                    правова основа, с евтини подигравки отляво,
           И особено прецизно да боравим с матери-  безнадежност насреща и критицизъм зад гър-
           ята, ясно подчертавайки, че Боливуд може   ба, индийската филмова индустрия, благодаря
           да е синоним на индийското кино въобще в   на Бога, направи първите си стъпки на бойното
           съзнанието на масовия зрител, но не и в това   поле на славата, сражавйки се срещу хиля-
           на изследователя. И същевременно в ника-  ди несретности. Нима (индийската филмова
           къв случай не изчерпва явлението индий-  индустрия – А.М.) не е направила гигантска
           ска кинематография, което е най-малкото   крачка?“ Както коментират и индийските кино-
           мащабно и многопланово по своята същност.  веди разсъжденията на Рангасвами понякога са
           Както казва и голямата звезда на индийското   твърде крайни и не съвсем реални по отноше-
           кино и бивш министър на културата Винод   ние на историческата действителност. Важно-
           Кханна в интервю, дадено по време на сним-  то е че съществува пръв опит да се направи
           ки в България през есента на 2006г.: „Вече   портрет на кинематографията.
           имаме и доста силни арт течения, които са   Запазен и дори достъпен в електронен вари-
           извън плоскостта на типичния комерсиален   ант се намира и особено ценния за историците
           Боливуд. Естествено масовата публика и бокс  на седмото изкуство „Доклад на индийския
           офисите се интересуват от песните, танците,   Кинематографически комитет – 1927–1928 г.“,
           мелодрамите, страстните и конфликтните   който описва състоянието на кинематография-
           любовни сюжети и всичко, което се смята   та, преминавайки през всевъзможни аспекти, в
           характерно за киното на Индия. За щастие   това число кинокритиката, цензурата и тютю-
           голяма част от добрите ни актьори желаят да   нопушеното. Подобна е и книгата на Фазал-
           се снимат не само в продукциите на Боливуд,   бхой „Индийският филм“ от 1939 г., която е
           но и да опитат нещо по-различно, повече   свързана с цялата индустриална, техническа,
           насочено към арт киното и ъндърграунд    организационна и икономическа страна на ки-
           теченията. Публиката търси и екшъни, и   нематографа.  През 1950 г. излиза моногорафи-
           комедии, и интересни сюжети, заснети с пре-  ята „Индиският филм“ на Филмова Асоциация
           възходна техника. Така че киното в Индия   на Индия, а шест години по-късно - студията
           живее все по-интензивен живот и се развива   „Индийските звукови филми“ (1931 - 1956), от
           понякога непредсказуемо.“                Филмовата индийска федерация. През 1963 г.
              Още със самата си поява киното предиз-  се появява още една история на индийското
           виква отзив първо в индийското медийно   кино, която по-късно, през 1980 излиза с второ,
           пространство. Като първи изследвания се   допълнено издание. Авторите са Ерик Барноу и
           сочат публикации от късния колониален    С.  Кришнасвами. Заглавието отново е „Ин-
           период в пресата. В края на 20-те и началото   дийският филм“. Едва в края на 80-те излиза
           на 30-те години на ХХ в. се появяват вече   подробно историческо кино изследване със
           не само статии, но и издания върху индий-  заглавие „Киното на Индия“ на Фероз Рангун-
           ското кино. Като пионерска книга се смята   вала. От средата на 50-те години в Индия се
           „Кой кой е в индийската земя на киното“ на   появяват и филмови списания, като “Filmfare”,
           Рангасвами (Rangaswami.S.). Текстът излиза   “CineBlitz”, “Stardust”, “Screen”.
           в момент, когато звукът вече завладява и    Сред киноведските изследвания от 70-те
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120