Page 128 - Svetilnik_21_2020_book
P. 128

126















           Кадър от филма „Ганди“ на Ричард Атънбъроу


           ния “My dear Bapuji” на  А. К. Сайбер , но   на работа. Какво трябва да представи един
                                          8
           филмът е далеч от постиженията на светов-  биографичен филм за Ганди – идеята за него,
           ните образци в жанра, плюс това е късометра-  неговият дух, или директно да го изобра-
           жен. Насочеността му и визията е по-скоро   зи, лишавайки го отчасти от иконичния му
           за детска аудитория, а не за възрастни, което   образ? Въпрос на авторска визия, бихме могли
           в никакъв случай не е критика. А всъщност   да отговорим. Въпросът за кинематографично
           националната кинематография има нужда да   интерпретиране на основополагащи фигу-
           направи сериозна, задълбочена творба със   ри от историята на дадена нация е особено
           смели, забележителни изобразителни решения  сложен. Често реализираните филмови об-
           и оригинален графичен артистизъм, които да   разци биват критикувани за дръзка промяна
           прескочат лимесите на локалната аудитория.   на историческите факти, като се пропуска
           Твърде класическите рисунка и сюжет на    идеята че говорим не за документалистика, а
           Сайбер също са част от аурата на неприкос-  за художествена интерпретация. Привнесена-
           новеност на иконичността и подсъзнателния   та фикционалност в драматургията изисква
           авторски страх от провал.                 различни компромиси, за да направи образа
              Много е интересно да подчертаем обаче,   плътен, гледаем и мотивиран. Чрез езика на
           че в индийското съзнание идеята за кинема-  киното трябва да се подсилят определени чер-
           тографично оскверняване не съществува в   ти от психологическия портрет и характера
           приемането на филма на Ричард Атънбъроу,   на Ганди, за да може екранната му фигура да
           най-малкото защото е подкрепен на времето   придобие реалистичност и достоверност. Но и
           и от индийска страна, като част от поли-  това предполага известна степен демитологи-
           тическите проекти на Джавахарлал Неру и   зация и заземяване. Още повече, ако замисле-
           Индира Ганди. Макар че за британското кино   ната творба е предназначена не за локална, а
           от 1980-те и появата на индийските сюжети   за глобална територия, задачата се усложнява.
           нееднократно се говори за кинематографично   Биопикът е динамичен и важен жанр въобще
           възкръсване на т.нар. British Raj .       за киното (в различните му видови вариации
                                      9
              Биографичният  пълнометражен игрален   както виждаме – игрално, документално,
           филм, или т.нар  още биопик според киино-  анимационно, хибридно), защото „разказва,
           веда Денис Бингъм е „безкрайно очароващ   показва и прави известен животът на субекта,
           жанр” , базиран както върху реалността, така   вместо да демонстрира, измисля или поставя
                10
           и върху фикционалността и интерпретацията.   въпроси за неговото/нейната значимост в
           Балансът между историчност, достоверност,   света; Биографичният филм осветлява фини
           сценарни допълнителни ескизи е деликат-   черти от личността. За автора и зрителите

             6   Нейната хибридна природа приютява двата противоположни полюса на изразността в киното, защото борави с два взаимоизключващи
             се кода – на анимационното и на документалното кино. Именно в това обаче се крие и притегателната ѝ сила, както за творците, така и за
             публиката. Подробно виж: Маринчевска, Надежда. Анимационните хибриди. София, Титра, 2015, с. 13-22. – б.а.
             7 Пак там, с.29. – б.а.
             8    Целият филм може да бъде видян тук: https://www.youtube.com/watch?v=iNpQ2vQd9eQ ; По повод на филма виж и информацията: The first
             animated life story of Mahatma Gandhi. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=iNpQ2vQd9eQ. – б.а.
             9  Повече по темата виж и: Pettey, Homer B., Palmer, R. Barton. (Eds.). Rule, Britannia! The Biopic and British National Identity. SUNY Press and State
             University of New York Press, Albany, 2018. – б.а.
           10  Bingham, Dennis.  Whose Lives Are They Anyway?: The Biopic as Contemporary Film Genre. New Brunswick, NJ, Rutgers University Press, 2010, р. 27
             Chapman, James. Cinema and empire. – In: The Encyclopedia of Empire. John Wiley & Sons, Ltd. Published, 2016 . Available at: https://onlinelibrary.
             wiley.com/doi/book/10.1002/9781118455074 . – б.а.
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133