Page 126 - Svetilnik_21_2020_book
P. 126
124 ИМЕНИТИ ТВОРЦИ НА ИНДИЙСКОТО КИНО
Махатма Ганди – екранни
интерпретации
Андроника Мàртонова
Ганди и киното са две величини, които са
в особени взаимоотношения. От една страна
е всеизвестно, че Ганди многократно е де-
кларирал, че кинематографът според него е
вреден, диаболичен и обсебващо пристрастя-
ващ. Интересно е, че го сравнява с порока на
хазарта. Ето защо Ганди твърди, че никога не е
гледал нито един филм, дори и при пребивава-
нето си в Англия. Не е чувал за Чарли Ча-
плин и първоначално е отказал да се срещне
с гениалния комик. Приел е да се запознае
с актьора през 1931 г. едва когато е разбрал,
че произхожда от бедно семейство, родом от Чарли Чаплин и Махатма Ганди
Ийст Енд, където самият Ганди като студент е
пребивавал за кратко. В Моята автобиогра От друга страна – интерпретациите в иг-
фия Чаплин нарича Ганди „мечтател-реалист ралното пълнометражно кино върху живота и
с мъжествен дух и желязна воля” . А общата дейността на Бащата на нацията са изключи-
1
им снимка е легендарна. Чаплин споделя и телно малко на брой, като абсолютен, недости-
следния спомен: „Винаги съм уважавал Ганди жим връх в изобразяването на Ганди на голям
и съм се възхищавал от него заради полити- екран е едноименният филм на сър Ричард
ческата му проницателност и желязната му Атънбъроу, заснет през 1982, копродукция
воля. Но според мен посещението му в Лондон между Великобритания и Индия, реализирана
бе грешка. Легендарното значение на Ганди се след двадесетгодишна подготовка и множе-
изпаряваше на лондонска сцена, а религиозно- ство перипетии от всевъзможен характер. Но
то му благочестие не беше така внушително. и донесла осем награди „Оскар“ на създатели-
Сред студения и влажен климат на Англия, те му.
наметнат с традиционния плат, чиито дипли Изследователите на съвременното кино
безразборно събираше около тялото си, той на Индия пък не еднократно подчертават, че
изглеждаше съвсем не на място. Поради това всъщност се наблюдава интересен феномен –
и присъствието му в Лондон стана повод за и мейнстрийм филмите, които чупят боксо-
подмятания и карикатури. Човек винаги е фисите, и независимите продукции, някак
по-внушителен от разстояние. Бяха ме попи- кръжат около личността на Ганди, но досега не
тали дали бих искал да се запозная с него. Аз смеят да направят собствена, индийска интер-
естествено много се развълнувах” . претация, достойна да репликира кинотворба-
2
Според историците Ганди всъщност е та на Атънбъроу.
гледал само малка част от филма на Виджай Отделни етапи, ракурси от живота и неед-
Бхат „Властването на Рама” (1943) – супер- нозначния характер на Ганди се артикулират
продукция и абсолютен прокатен хит по в: „Формирането на Махатма” / „The Making
Рамаяна. Любопитството на Ганди не е било of the Mahatma” (1996, Индия-ЮАР, реж.
провокирано дори и от пионера на индийския Шям Бенегал) – за живота на Ганди докато
кинематограф – Дадасахеб Пхалке и неговата пребивава в Южна Африка, екранизация по
лента „Раджа Харишчандра” (1913), макар и книгата на Фатима Меер; „Ганди, моят баща” /
Харишчанда да е бил един от моделите му за “Gandhi, My Father” (2007, Индия, реж. Фероз
подражание. Абас Кхан) – кинотворба за трудните взаи-
1 Чаплин, Чарлз. Моята автобиография. С., Наука и изкуство, 1979, с. 336. – б.а.
2 Пак там, с.334. – б.а.