Page 125 - Svetilnik_21_2020_book
P. 125

123

           е виден ученик на известните музиканти Рахимсен   тига до началните тонове на втората октава. Третият
           и Каримсен от владетелския двор в Непал и от своя   дял – санчари, съчленява характерните мелодични
           страна също обучава последователи с голям принос   елементи, изградени и представени в първите два
           към тази школа. Сред тях са махараджите поети   дяла. Последният дял – абхога, има обобщаваща
           и дхрупадия (изпълнители на дхрупад) Ананд и   и заключителна функция за цялата композиция.
           Навал Кишоре. Дхрупад в стила Бетиа се отличава   Той надгражда мелодичното развитие с ритмично
           с простота на вокалното изпълнение, съчетана с   развитие. Използват се различни ритмични модели
           акцент върху композиционното изграждане. В него   със все по-малки ритмични стойности и по-сложно
           се използват композиции от всички други школи,   орнаментиране.
           но най-вече от Гаухар и Кхандар. В резултат на това   Архивни записи и съвременни тенденции
           орнаментите и ритмичните вариации се прилагат   Днес звуковите образи на дхрупад се реализи-
           стриктно по време на изпълненията.        рат и пренасят по най-различни пътища. Старите
              След края на кралския патронаж в Бетиа   звукозаписи са сред особено ценните, защото те
           традицията продължава да се развива във Вара-  съхраняват гласовете и стилистиката на поко-
           наси. Твърди се, че Джайкаран Мишра, който има   ления музиканти, които строго са съблюдавали
           отличен репертоар от дхамар и кхаял, се ангажирал   многовековното предаване на традициите. Днес се
           със съхранение на почти 2000 образци дхрупад   осъществяват трансформации на дхрупад. Той се
           от различни школи. Той предава това скъпоценно   изпълнява и от жени. Правят се различни негови
           наследство на своите ученици, най-изявеният сред   инструментални или вокално-инструментални
           които е Бхоланатх Патхак. Традицията на дхрупад   интерпретации. Дхрупад има нови приложения
           от Бетиа освен във Варанаси също се съхранява в   например в композиторска музика за хор. Включва
           Бенгал, след като няколко музиканти се преместват   се във фестивали (вкл. в традиционните мела),
           в двора във Вишнупур. Сред тези видни музиканти   концерти. Както и при другите традиционни
           от Бенгал днес е Фалгуни Митра.           вокални жанрове в Индия, днес той се изучава от
              Талванди гхарана, Панджаб.             ученици, които не са част от фамилна традиция и
              Традицията Талванди е свързана със североза-  наследствен музикантски род, съхраняващ кон-
           падна Индия, по-специално Панджаб. Понастоящем  кретна музикална стилистика. Още от средата на
           нейни последователи са много малко певци, всички   20 век много чужденци – главно от Европа и Аме-
           живеещи в Пакистан. Изтъкнати певци на традици-  рика, започват да изучават дхрупад в Индия или в
           ята твърдят, че Талванди гхарана представя стила   своите държави. Благодарение на звукозаписната
           Кандар. Твърди се, че Наяк Чанд Кхан и Сурадж   индустрия и на медиите възможността за досег с
           Кхан са основателите на Талванди гхарана, която   великолепната традиция на дхрупад е сякаш без
           днес се съхранява в Пакистан. Tя се развива самос-  граници. Така днес имаме шанса да ú се наслажда-
           тоятелно и остава малко встрани от хиндуистката   ваме в традиционни и модернизирани изпълнения,
           музикална традиция. Но независимо, че изпълнени-  в Индия и по света.
                                                                    1
           ята от нейни представители са посветени на Аллах,
           репертоарът на Талванди включва композиции,   Dhrupad – voices from
           представящи и мюсюлмански, и хиндуистки теми.
              Форма – части на музикалната структура на   archives and contemporary
           дхрупад
              Изпълненията на дхрупад обикновено се   practices
           структурират в четири основни дяла с названия:                         Ivanka Vlaeva
           стхайи, антара, санчари и абхога. Те имат опреде-
           лени функции при представянето и развитието на   The study shows the history and contemporary
           музикалния тематизъм. Първият дял – стхайи, из-  practices of Dhrupad – one of the oldest and most
           ползва първите четири тона от основния звукоред в   magnificent vocal genres in Indian music tradition. The
           ниския регистър. В него се представят тези тонове и   author researches the main peculiarities of Dhrupad,
           се оформят характерни мелодични елементи в посо-  music structures, local varieties (Dagar, Darbhanga,
           чения диапазон. Следващият дял – антара, пренася   Betia, Talwandi gharana, etc.) and some of the famous
           мелодичното развитие във втория тетрахорд (във   performers. Modernizations and the new life of tradition
           втората част на първата използвана октава) и дос-  are also in focus.

           1 Материалът представя беседа четвърта от поредицата „Майстори на индийското музикално изкуство”, която Клуб „Приятели на
           Индия” започна през 2015 г. Авторката – д-р Иванка Влаева, е професор в Югозападен университет „Неофит Рилски”, Благоевград,
           и асоцииран член на Института за изследване на изкуствата, БАН. – б.р.
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130