Page 127 - Svetilnik_21_2020_book
P. 127
125
моотнощения между Мохандас Карамчанд ното индийско кино не дръзва да представи
и първородния му син Харилал; „От Ганди толкова десетилетия наред пълния портрет
за Хитлер” / “Gandhi to Hitler” (2011, Индия, на Бащата на нацията. А може би индийските
реж. Ракеш Ранджан Кумар) – лента, вдъхно- режисьори и сценаристи, изпитвайки дълбоко
вена от писмата, които Ганди пише до лидера преклонение чувстват и доза страх в дързост-
на нацистката партия по време на Втората та да докоснат нозете на Ганди чрез камерата.
световна война. Витаенето на мисълта за евентуално разочаро-
„Махатма Ганди притежава всички ка- вание и остри критики (от страна на публика
чества, които публиката би искала да види на и професионална общност), породени от хи-
екрана“, казва режисьора Шям Бенегал в едно потетичен, нов, цялостен биографичен филм
свое интервю за The Times of India през 2007 г. . най-вероятно също възпира. Авторитетът на
3
Както се вижда от гореизброените заглавия и образа е по-силен от авторското его.
сюжети посветени на Ганди – авторски индий- За живота и делото на Ганди могат да се
ски версии за аспекти от живота на Бащата на направят изключително интересни творби не
нацията съществуват. Но не и цялостна, нова само в ареала на пълнометражното игрално
интерпретация, която задължително трябва кино, където изборът на актьор за главната
да излезе от националната кинематография. роля би бил доста оспорван и труден. Актуал-
За Шома Чатърджи – изтъкнат киновед и фил- ната документална анимация е много подхо-
6
мова журналистка – това е някак естествено, дящ формат за тази своеобразна „политическа
защото „Ганди като че ли присъства вездесъ- агиография”: „Един от най-популярните
що в много съвременни индийски филми на поджанрове в документалната анимация е
ниво идеология, метафора и смисъл, което биографичния филм. В случая като че ли той
може би е много по-важно, отколкото ако бе е и най-безпроблемният. Самата докумен-
като физически обект, като персонаж” . Дори талистика често изпитва трудности да визу-
4
за това има и собствен термин – гандизъм в ализира биографиите на известни личности,
киното (или Gandhian ethos films), където се особено ако те са по-отдалечени във времето
набляга на директна и индиректна трансмисия и за тях липсват фотографски или филмови
чрез екрана (включително и телевизионен ) на материали” . Последното обаче не се отнася
7
5
идейно-философските концепти на Махатма до образите на Махатма Ганди, съхранени и
Ганди. Самото артикулиране на принципно мултиплицирани благодарение на статичните
добре известния в хуманитаристиката термин и динамични игри на светлините и сенките.
в контекста на кинематографа, недвусмис- Индийските аниматори правят опит в доку-
лено говори и за съзнаването, че национал- менталната анимация през 2011, с 40 минут-
Кадър от филма „Ганди“ на Ричард Атънбъроу
3 Jha, Sumit. Gandhi, the making of a hero. // The Times of India, July 21, 2007. Available at:
https://timesofindia.indiatimes.com/Gandhi-the-making-of-a-hero/articleshow/2221587.cms. – б.а.
4 Chatterji, Shoma. A celluloid tribute to Gandhi. // India together, October 2,2015. Available at: http://www.indiatogether.org/a-
celluloid-tribute-to-gandhi-reviews; Цит. по: Rai, Dhananjay. Popular Hindi Cinema as Gandhi’s Alter Ego: An Exploration in Respect
of Gandhi, My Father. // Social Change, Vol.41, Issue 1, 2011, 63–78. – б.а.
5 Виж по темата: Kumar, Shanti. Gandhi Meets Primetime. Globalization and Nationalism in Indian Television. University of Illinois
Press, 2006.; Относно теоретичното осмисляне на биографията като жанр виж и: Moulin, Joanny. Introduction: Towards Biography
Theory. // Cercles : Revue Pluridisciplinaire du Monde Anglophone, Université de Rouen, 2015, 1-11. Avalable at: https://hal.
archives-ouvertes.fr/hal-01078127v2. – б.а.