Page 122 - Svetilnik_21_2020_book
P. 122
МАЙСТОРИ НА ИНДИЙСКОТО
МУЗИКАЛНО ИЗКУСТВО
120
Дхрупад – гласове от архивите и
съвременни практики
Иванка Влаева
Няколко са основните причини вниманието
ми да е насочено към дхрупад. Спомням си, че в
моята първа музикална лекция за Клуб „Приятели
на Индия“ през 1994 г. (в сградата на Съдебната
палата, където тогава се помещаваше Националния
исторически музей) звукозаписът с изпълнение
на дхрупад впечатли много силно слушателите. И
това се случваше при всяко следващо включване
на дхрупад в презентации и лекции. Примерите
бяха със завладяваща музика в изпълнение на
братя Дагар, идваща като че ли от други вселенски
измерения, покоряваща със своята дълбочина,
безвременност и сякаш космичност. И тогава,
както и сега този музикален жанр остава встрани
от основно разпространяваната и позната музика Моголският император Акбар и музикантът Тансен при
свами Харидас, раджастханска миниатюра
от Индия. Друга причина за избора ми на тази
тема бяха поредица от щастливи обстоятелства. Те дхрупад в концерти и семинари в София, Пловдив,
подготвиха и реализираха гастрола на братя Гундеча Варна (19–24 юни 2018). Още причини за избора ми
в България – великолепни музиканти, увличащи с на тази тема са красотата на старите звукозаписи от
изпълненията си (в първото концертно изпълнение началото и средата на 20 в. и предизвикателствата в
на дхрупад в България). Организатор на събитията новите приложения на дхрупад днес.
беше Индологическа фондация „Изток-Запад“ със Какво е дхрупад?
съдействието на Посолството на Република Индия у Това е практика, която днес не е много попу-
нас. Но първоначалната инициатива бе на ученич- лярна, но интересът към нея нараства заедно с
ките по дхрупад на братя Гундеча – Ваня Трифонова вниманието към по-старите културни пластове
и Галина Дойнова от Монреал, с които представи- и търсенето на по-архаично и трансцендентно
тели от Клуб „Приятели на Индия“ и Фондация знание. Докато сега по-често се търсят и използват
„Девъм“ имахме среща доста преди гастрола им в високи виртуозни гласове, брилянтни изпълнения,
България. Тези две организации активно допри- пеенето на фалцет, в старите вокални пластове на
несоха за реализацията на поредица музикални индийската традиция се ценяли ниски мистично
събития. Припомням, братя Гундеча представиха звучащи тембри и тази характеристика е присъща
за музиката тогава.
Традиционната култура на Южна Азия е силно
представена чрез специфични разновидности
вокална музика – вокалното начало изразява и от-
Закирудин, Алабанде, Насирудин, Зиаудин от Дагар гхарана
(вляво) и Братя Дагар-младши (вдясно)