Page 120 - Svetilnik_25
P. 120

118

              За духовни практики се препоръчва става-  при вдишване и издишване. Поддържането
           не в 4 часá.                              на различна дължина помага за фиксиране
              Критичното време, в което трябва да сме   на вниманието. Използват се 4 дължини –
           станали, е изгревът.                      две по-дълги и две по-къси от нормалното
              Спането през деня увеличава всички доши,  дишане. Когато разсейването спре, броенето
           особено капха, и има отрицателно въздейст-  се прекратява и се замества с проследяване на
           вие върху агни. Особено е неблагоприятно да   дъха от докосването в носа през усещането в
           се спи на залез.                          гърлото, гърдите и диафрагмата, и по обра-
              Спането през деня е благоприятно след   тния път при издишването. Накрая медити-
           нощно будуване, за деца, възрастни хора,   ращият насочва вниманието си към върха на
           болни хора, след тежък физически труд,    носа и вниманието прогресивно се насочва
           гладуване, пътуване, емоционален стрес, при   към вътрешен обект – нимитта. За някои
           алкохолизъм. За хората в горещите климатич-  медитатори нимитта е светлина, за други чу-
           ни зони се препоръчва подремване по време   ване на нада, неударения звук. Тези различни
           на големите горещини. Хората с вата кон-  преживявания зависят от сетивния модел на
           ституция може да подремват по половин час   съзнанието ни в будно състояние. Нимитта
           след обяд. Дива свапна е напълно неприемли-  действа като магнит за вниманието и пома-
           ва при затлъстяване, за хора, консумиращи   га за установяване в медитация. Нимитта
           тежка и мазна храна, капха пракрити, капха   служи и като обратна връзка за степента на
           викрити като диабет, капха хипертония,    напредването в практиката. Прогресивно се
           повишен холестерол, задръжка на течности,   изпитват:
           отоци.                                       –   устойчиво внимание върху дишането;
              Йога ни съветва, че най-подходящото       –   еднонасоченост на ума;
           време за медитация е около два часа преди    –   нимитта;
           разсъмване в часа на Брахма, Брахма мухурта.   –   блаженство;
           Дали това не ощетява съня ни точно когато    –   еднаквост към всичко, пълно рaвнове-
           е времето на бавновълновия сън с изобилие      сие.
           от сънни вретена и сънуването е най-много?   Интензивният характер на медитативната
           Дали това лишаване няма пагубни послед-   практика може да извади от несъзнаваното
           ствия за съзнанието ни, за познавателните ни   неотреагирани емоции и съдържания, които
           способности, за паметта ни и за физическото   могат да внесат неспокойствие в съзнание-
           ни тяло?                                  то. Затова при психологични проблеми се
              Джхана медитацията в будизма е отдръп-  препоръчва вместо интензивни медитативни
           ване от будното състояние към вътрешно със-  програми, практика с по-големи възможно-
           тояние на покой. Контролира се дължината на  сти за активно външно ангажиране на ума с
           дишането. Нормалната дължина се свързва с   дейности като йога пози, тай-чи и др.
           обичайното съзнание в будно състояние. Тази   При ЕЕГ изследване на джхана медитация
           практика е въведена в Обединеното кралство   в голям процент от участниците се регистри-
           през 1960-те от бивш тайландско-камбоджан-  рат:
           ски будистки монах, и е близко свързана с    –  сънни вретена, подобни на тези при
           йогавачара, древна устно предавана традиция   БВС;
           на медитация. Смята се за подходяща техни-   –  високоволтажни бавни вълни, подобни
           ка както за монашеските общности, така и      на тези в дълбокия сън тета и дори делта
           за миряните, и е широко практикувана и от     вълни;
           монаси, и от обикновени хора в Южна и Юго-   –   високочестотни вълни като при сън със
           източна Азия. Тя е изследвана по палмови       сънища.
           ръкописи, открити в Камбоджа и Тайланд.      Направени са записи са на 29 опитни
              Започва се с насочване на вниманието   медитатори с практика от 4 до 40 години по
           към дишането. При разсейване вниманието   30-60 мин. дневно и интензивни оттегляния
           отново и отново търпеливо се насочва към   за 7-10 дни всеки 1 до 3 години. Записите
           дишането. Практикуващите започват с броене  са с продължителност 35-40 минути, като
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124