Page 35 - Svetilnik_21_2020_book
P. 35

33

           бов, вяра и състрадание към хората и всички
           живи същества. Това може би е единствени-
           ят портрет, единственото произведение на
           изкуството върху което Великият апостол на
           Индия е поставил своя знак с изписаното от
           него посвещение. В света друг такъв портрет
           не ни е известен.
              Желанието на Борис Георгиев да направи
           портрет на Махатма Ганди е продиктува-
           но от възможността да опознае в диалог с
           него идеите и философията на тази велика
           историческа личност. Портретният образ е
           предаден с прецизна рисунка, като е акцен-
           тирано върху характерните особености на
           лицето. Рисунката е щрихова, положена
           е с лекота, изображението е пластически
           разработено с внимание към изразителност-
           та на детайла. Образът на Ганди е предаден
           допÒясно и в пълен профил. Събраните му в
           „Намасте“ ръце, с допрени върхове на пръ-  Направена от Борис Георгиев снимка на Махатма Ганди в
           стите, леко сведеното напред лице отразяват   ашрама Маганвади
           едно общо състояние на духовна концентра-
           ция. Емоционалното внушение на портрета   комети. Те са написани от Навин Ганди от
           е подсилено от липсата на идеализация на   Маганвади, Вардха. Не ни са известни други
           образа. В него, зад замъглените стъкла на   данни за тази личност, но от цялата запазе-
           кръглите очила се усеща цялата събрана    на кореспонденция е видно, че принадлежи
           вътрешна енергия на голямата личност.     към най-близкия кръг на Махатма Ганди.
              В едно свое интервю Борис Георгиев     Първото писмо носи дата 1 февруари 1936
           определя Махатма Ганди като „великан сред   г. и съдържа факти за престоя на Борис
           водачите на Индия“, с когото има възмож-  Георгиев в ашрама на Ганди и впечатлението,
           ност да беседва. За портретите, които рисува   което оставя след себе си художника: „Об-
           на големите политически и духовни лично-  щувал съм с много художници, но трябва
           сти на Индия през периода 1931—1936 г. той   да призная, че споменът за теб е един от
           разказва: „Чрез интуицията, която облада-  най-добрите, и които никога не ще забравя.
           вам като портретист, аз можах да схвана, да   Напълно разбирам и високо ценя идеите ти.
           прочета много от тяхната душа, за да разбера  Опитът е наистина велик учител. Никой не
           по-добре делото на всеки от тях“. В каталога   забравя уроците му“. От следващите редове
           към изложбата си във Венеция през 1947 г.   става ясно, че Навин Ганди е присъствал на
           Борис Георгиев дописва следното за портрета  разговорите и на портретуването на Махтма
           на Ганди: „Великият апостол Ганди, вдъхно-  Ганди от Борис Георгиев, което се е счита-
           вен от идеалите на Христос (чрез Толстой),   ло за прецедент: „Много художници са се
           посвети живота си на освобождението на    опитвали да изобразят впечатлението от
           нещастните парии и на независимостта на   докосването до идеите на Бапу (Ганди-джи),
           Индия. Проповядвайки идеала за ненаси-    но доколкото ми е известно, не са успели и за
           лието – ахимса, той освободил 400 милиона   това много искам да разгледам твоята рисун-
           индуси от чуждо иго, без да бъде убит нито   ка, която нарисува тук“, пише Навин Ганди.
           един човек“.                              Както е известно, това са двете почитателни
              Сведения за портрета на Махатма Ганди   имена, с които са се отнасяли към Махтма
           открихме и в три писма от архива на Борис   Ганди (с рождено име Мохандас Крамчанд
           Георгиев, които се съхраняват в Италия    Ганди). „Бапу“ на родния му гуджаратски
           от неговата осиновена дъщеря г-жа Джа-    език е гальовно обръщение  към баща, а
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40