Page 136 - Svetilnik_21_2020_book
P. 136
134
прераждания” (МДхШ 5.35). Дори се из- за хранителните навици, ролята на мъжа
тъква, че ритуалното насилие е проявление и жената, ритуалите или делата на богове-
на ахимса, на „ненараняването“, което е в те. Най-добре е да илюстрираме това чрез
унисон с по-старите семантични пластове на последни няколко примера, касаещи мястото
това понятие. на жената в обществото и отношението към
МДхШ 5.44: Одобреното от Ведите свещената книжнина.
насилие към тези, които се движат и към МДхШ 12.59: Тези, които се сношават с
тези, които не се движат – то е познато като жени от нисшите касти [стават] призраци.
ахимса. МДхШ 5.164: Жената, която наруши за-
МДхШ 5.42: Дваж родените, които позна- дълженията към съпруга си, се позори в този
ват Ведите и убиват за целите на ритуала, живот и [след смъртта] влиза в утробата на
пращат себе си и жертвеното животно в по- чакал.
висши [селения]. ЧхУ 5.10.7: Тези, които презират или не
От посоченото става ясно, че като позна- ценят достатъчно Ведите ще се преврънат в
вач на Ведите авторът на Манусмрити не нижожни твари, комари и мухи.
може да си позволи да се противопоставя ШП 6.46: Тези, които слушат историята,
пряко на ритуалните практики на брахман- без да се поклoнят на разказвача, отиват в
ското съсловие. В същото време по всичко Ада и след мъчения се прераждат в дървета
личи, че той е бил радетел на новите идеи, от вида арджуна. 2
включващи вегетариански начин на хранене
и ненасилие. Той потвърждава казаното от A New Perspective on the
предходниците си, но се различава от тях
по остротата, с която критикува насилието Doctrine of Reincarnation
и консумацията на месо извън ритуален
контекст. (Karma)
МДхШ 5.38: Който убива животно без Nikolay Yankov
причина, ще бъде посичан толкова пъти,
колкото са космите по тялото на убитото At the heart of most religions lies the denial
животното. of the ubiquitous nature and reality of death. For
МДхШ 5.52: Няма по-голям грешник от this reason religion offers an alternative, forging
този, който без да отдава почит на боговете images of other ontological planes of existence,
и предците трупа плът по себе си с плътта на in which the individual transfers after his death,
други същества such as Heaven and Hell, or affirming ideas such
Амбивалентността в сутрите на Ману as the immortality of the soul and of its constant
смрити е показателна за ускоряващите се ‘recycling’ within cosmic worlds.
процеси на разпад на традиционната жерт- Today the term karma has acquired an
вена система. Видно е колко драстична е universally recognised status. However, the
промяната и как в рамките на няколко века journey of the word, from denoting any ritual
наблюдаваме сериозна трансформация в activity to becoming a moral law of casuality,
ценностната система в индийското обще- determining the links between human activities
ство. От този момент нататък всеки опит да and environment, has been a long one, and no
се внуши правота и авторитет в закона, да less fascinating. In order to comprehend how
се укрепи вярата в нормативните наредби и the idea of rebirth, the emblematic concept for
принципи, да се утвърди дадено учение или Hinduism and for the entire Indian subcontinent,
култ, да се изтъкне неговото превъзходство was initially conceived, what was the direction it
над другите, ще минава задължително през follows in its evolutonary march, and eventually
ситото на доктрината за прераждане. Тя се how it transformed in the course of time, we
превръща в механизъм за легитимизация, в should dive deep into the spiritual climate of the
удобно подръчно средство за постигане на country in the era of the Vedic tradition, and to
резултати от религиозно-политически харак- trace the social factors that catalysed its onset and
тер, независимо какво третира – дали темата establsihment on Indian soil.
2 Авторът д-р Николай Янков е завършил и трите си степени – бакалавърска, магистърска и докторска, в специалност
„Индология“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, където понастоящем е главен асистент. Има издадени три
авторски книги, в съавторство със съпругата му Елена Щерева, също индолог. – б.р.