Page 135 - Svetilnik_21_2020_book
P. 135

133

           сите му в небесните селения се изчерпат. В   колкото мистичното знание, получено по ем-
           крайна сметка той умира повторно, поемай-  пиричен път. В Мундака упанишад оценява-
           ки по обратния път към земята, върху която   нето на типовете познание, които трябва да
           ще се излее под формата на дъжд. От дъжда   овладее човек, за да познае този свят, е още
           душата прониква в растенията и покълва    по-категорично: „Има два вида знание, които
           като ечемик, ориз, боб, трева или дърво.   човек трябва да овладее – висше и нисше.
           Когато хора и животни поглъщат растенията,  Нисшето е Ригведа, Яджурведа, Самаведа,
           семето на завърналия се индивид прониква в   Атхарваведа, рецитиране, ритуал, граматика,
           нова утроба. Ако поведението от предния му   етимология, метрика и астрономия. Висше-
           живот е било добро, т.е. в унисон със зако-  то е това, при което се познава нетленното“
           ните на дхарма, той има шанса да се прероди   (МунУ 1.1.4–5).
           в красива утроба, под което се разбира в     Както виждаме, философите от ерата на
           утробата на жена с добро потекло. Ако обаче   Упанишадите доразвиват засвидетелстве-
           поведението му е било в разрез с вселенските   ната отпреди това концепция, че човешките
           закони, той е обречен да се роди във „воняща   действия в ритуален контекст са определя-
           утроба“ под формата на куче, прасе или из-  щият фактор за съдбата му в задгробния
           вънкастов човек (ЧхУ 5.10.7). Тези, които са   живот. Те не отричат пътя на предците, не
           достойни за „пътя на боговете“, на свой ред   го заклеймяват като погрешен, но опреде-
           преминават през всички „светли аспекти“   лено считат, че той притежава по-малко
           от мирозданието – това са денят, растящата   потенциал и в този смисъл не води до пълна
           луна, сезоните, при които слънцето се движи   реализация.
           на север, светът на гръмотевицата, на богове-          Карма и насилие
           те и накрая душата се установява в слънцето.   В основата на разрива деваяджна и атма­
           Поелите по „светлия път“ достигат света на   яджна е жертвеното насилие. Ритуалното
           Брàхман, където се радват на безсмъртие и   насилие е една от първостепенните по значе-
           вечно блаженство (БАУ 6.2.15–16).         ние теми в края на ведическия и през следве-
              Какъв е критерият, определящ кой е дос-  дическия период. И тук карма има огромна
           тоен да поеме по „пътя на предците“ и кой по   роля. Терминът, който досега е означавал
           „пътя на боговете“? Естествено, точката на   ритуално действие, започва да отличава най-
           бифуркация е начинът на жертвопринасяне –   вече морално-етичните дела като причина за
           екстровертният или интровертен подход към   бъдещото ти проявление.
           ритуала, правещият срещу знаещият, дева­     В текстове като Манусмрити конфликтът
           яджна срещу атмаяджна.                    между новото и старото е особено ясно отли-
              МунУ 1.2.9–13: Тези заблудени хора, които  чим. Тук амбивалентността към жертвеното
           считат жертвоприношението и заслугите за   насилие достига връхна точка. В Манусмри­
           най-важни, не знаят друга благодат. След   ти се регламентира кога човек може и кога
           като се насладят [на своите награди] в небес-  не може да се храни с месо. Консумирането
           ните селения, натрупани от благочествите   на животинска плът и отнемането на чужд
           дела, те отново влизат в този жалък свят. Но   живот са допустими само в случаите, когато
           тези от хората, умиротворени и мъдри, които   месото е осветено чрез поръсване с вода или
           са се посветили на аскеза и вяра и живеят   пречистено чрез напева на мантри, когато
           от подаяния, се извисяват, свободни от грях   е част от ритуала или когато животът на
           през портата на слънцето, където живее без-  човек е под заплаха. Хората, които се хранят
           смъртният, вечен Пуруша.                  с месо след като са почели боговете или са
              Подтекстът на казаното тук е съвсем ясен:  били нагостени с него от своите домакини,
           старият формат на изпълнение на ведиче-   не извършат греховно деяние. Дори напро-
           ския ритуал е девалвирал, външната религи-  тив отказът им да го сторят би ги впримчил
           озна изява е несвъръшена пред вътрешното   в мрежа от неблагоприятни прераждания.
           преживяване и екстаз. Придържането към    „Ако човек, отдаден на ритуала, не се храни
           старите ритуали вече не е толкова ефикасно   с месо, той ще се преражда като жертвено
           средство за постигане на себеосъществяване,   животно в продължение на двайсет и едно
   130   131   132   133   134   135   136   137   138