Page 99 - Svetilnik_17_small_1-120
P. 99
97
„Ние добре съзнаваме нашия шанс - спо- с това: „Разбирам претенциите на умерените
деля пред журналистите Патриша Мукхим, „маскулинисти“, - споделя Силверин Суер,
директор на Службата за женски трудови 96-годишна старейшина на рода. - Някои наши
ресурси. - В нашия край да се родиш жена обичаи вече не са подходящи за новото време.
е истинска благословия. Ние имаме неогра- Днес младите предпочитат да се отделят от
ничен достъп до труд и образование. Сами рода и да си създават сами семейство. А и ро-
си избираме съпрузи. А ако се наложи, при лята на най-младата дъщеря е вече непосилна
непреодолим конфликт, примерно неизлечим за нея и създава несправедливи неравенства.
алкохолизъм, се развеждаме като отпращаме Освен това тя често жертва личния си живот и
провинилия се съпруг обратно при неговите щастие заради тежките отговорности...“
родители...“ Този разговор се води по време на праз-
Най-голямата банка в Индия открива в ника на абитуриентите в града. Момичетата,
града свой клон-филиал, изцяло движен от обикновено с по-висок успех, са облечени в
женски персонал като по този начин отново се красиви униформи и дефилират с грейнали
засвидетелствало уважение към матрилиней- лица. Мусонните дъждове през този сезон
ната система на местното общество. Търговия- са временно притихнали. Слънцето отново
та е предимно в женски ръце:. Контролът на наднича и свеж ветрец полюшва прелестна-
движението по улиците, по спазването на реда та зеленина. Атмосферата е все още наглед
и чистотата също е поверен на жени. идилична. Но човек неволно се замисля дали
Всичко това в очите на европееца, а и това хармонично общество не е застрашено
не само в неговите, изглежда едва ли не като от неудържимо нахлуващото модерно време и
епизод от научно-фантастичен филм, до дали то не изживява последните си дни...
такава степен навиците, правилата и ролите са
обърнати с „главата надолу“. Впрочем напосле- Превод от френски език и
дък така донякъде са склонни да мислят и не съставителство: Жана Русева
малък брой мъже от района, обособили се като
опозиция на съществуващия ред. Това са т. Matriarchy in the
нар. „маскулинисти“ - нечуван досега термин,
антипод на феминизма. Засега те се делят на 21 Century!?
st
две крила – умерени и крайни. Умерените
претендират за равнопоставеност например
при унаследяването, а крайните просто искат In the foothills of the Himalayas, in the state
въвеждането на патриархат. of Meghalaya in Northeast India, a community is
„Всичко това става под въздействието на governed by the rules of matriarchy. Uniquely, here
сателитната телевизия и глобализацията - съз- husbands go to live in the houses of their wives,
дават им комплекси, - оплаква се 34-годишната children take their mothers’ names and property
Росана. - И важи особено за мъжете, които is inherited in the female line by the youngest
пътуват зад граница и си идват напомпани с daughter in the family. However, while this age-old
мачовски настроения.“ system of social organisation is allowed to thrive
Бащата на Росана, 70-годишен здраве- within special provisions of the Constitution
няк с отлично самочувствие, възразява: „Я ме of India which give priority to the practice of
погледни мен, имам ли вид на потиснат човек? customary laws in Meghalaya, it is increasingly
Аз имам пет дъщери, двама сина, тринадесет being challenged by some men from the local
внука. И съм горд и удовлетворен. В нашето elites, known as masculinists. Interestingly, some
общество се радваме на прекрасно равновесие female clan elders also share the view that at least
мъже-жени. Това че децата ни носят името на some old customs of matrilineality should be
майката, съвсем не означава, че ние, мъжете, abandoned in the contemporary age as they have
сме дискриминирани.“ ceased to serve their purpose.
Съвременният живот обаче поста-
вя някои нови проблеми за решаване пред Translated from French and
обществото в Мегхалая. И жените са съгласни compiled by Zhana Rousseva