Page 65 - Svetilnik_25
P. 65
63
Посланик на индийската мъдрост
Бил Дейвис и свами Сарваприянанда
Пътуванията на свами Вивекананда в да може да остави нещо постоянно в Аме-
САЩ и Обединеното кралство променят рика. Колебаел се между Бостън и Ню Йорк.
възприятието на света за индийската филосо- Казал си: „Бостън е американската Атина,
фия и превръщат Вивекананда в посланик на но Ню Йорк е американският Рим“. Избрал
индийската мъдрост. Рим. Същата есен изнесъл цикъл от лекции в
Когато Вивекананда пристига в САЩ, за Бруклинското общество по етика и основал
да произнесе пред световния конгрес на рели- Нюйоркското общество по веданта.
гиите в Чикаго през септември 1893 г. (извес- През януари 1895 г. той напуска луксозно-
тен като Парламент на религиите от цял свят) то жилище на д-р Гърнзи и се мести в собст-
речта си, станала знаменита, западният свят вена квартира на 54-та западна и 33-та улица
не се вълнува от индийския представител, об- в Манхатън. Кварталът имал лоша слава.
лечен в шафранена роба. Само за няколко дни Приятели на свами Вивекананда го предупре-
обаче това отношение се променя радикално, дили, че „правилните хора“ няма да дойдат
а силата на словото и личността на свами там. И все пак те дошли. Говори се, че дори
Вивекананда се разнася надлъж и нашир. преливало от народ. Когато всички столове
След като печели аудиторията на фору- били заети, хората сядали на масите и на
ма в Чикаго, той започва да изнася лекции, пода, а се трупали и пред входната врата.
кръстосвайки из цялата източна част на Джоузефин Маклауд, която станала прия-
САЩ. Вивекананда учудвал и удивлявал тел до живот на Вивекананда, споделя, че
американските си слушатели с посланията, всичко, което е чула от него, от първата до
че всички религии са верни пътища към Бог, последната дума, е истина. Франк Легет, състо-
че хората в същността си са самата божест- ятелен бизнесмен и набожен член на еписко-
вена същност, и че целта на живота на всеки палната църква, също бил сред посетителите.
отделен човек е да осъзнае тази истина като Той чул свами Вивекананда да казва: „Аз не
познание. Говорел пламенно и зовял: „Из- желая да ви превръщам в хиндуисти. Искам да
правете се, лъвове! Отърсете се от заблудата, ви направя по-добри християни“, бил силно
че сте овце. Вие имате свободен дух. Благо- развълнуван от посланието, а Вивекананда
словени и вечни сте“. Самият Вивекананда докоснал и бащинската му природа.
осъзнал тези истини от своя духовен учител, Свами Вивекананда бил винаги зает,
Рамакришна, който живял в храм на боги- в повечето дни имал по две беседи. Като
нята Кали северно от Колката, родния град видял калко е изтощен, Легет го поканил да
на Вивекананда. Свами Вивекананда станал си почине в имението му, Риджли менър, на
известен като „монахът циклон“ – където около 160 км от града, на западния бряг на р.
и да отидел отключвал вихър от реакции, Хъдсън. Вивекананда обичал да медитира там
разбърквал всичко, пробуждал за размисъл под огромен дъб, днес мястото е специално
и предизвиквал голямо оживление по време обозначено в издигнатия на територията на
на речите си. имението Център на Вивеканада „Риджли“.
Вдъхновени от речите му в Чикаго, канят Същото лято Вивекананда изнася беседи
свами Вивекананда да говори пред участни- пред група ученици в лятната вила на един от
ците в междурелигиозен лагер на палатки в тях в парка „Хиляда острова“, които са събра-
Грийнейкър, щата Мейн, САЩ, през август ни в книгата „Откровения“ (Inspired Talks).
1894 г. Той бил в стихията си там, изнасял След почти две години в САЩ свами Ви-
беседите си под висок бор заобиколен от векананда заминава за Обединеното кралство
изпълнени с любопитство слушатели, които и изнася поредица от беседи там. Отпътува
седели с него на земята. за Англия през есента на 1895 г. Вивеканада
След края на лагера Вивекананда решава предизвиква фурор и там. Когато се завръща
да се установи и да събере свои ученици, за през декември, наред с изнасянето на лек-