Page 70 - Svetilnik_25
P. 70
68
тишина. За изненада на йогина, Ауробиндо форма с близо 24 000 стиха на английски език,
изпада в дълбок транс и остава неподвижен и която представлява действено въплъщение на
вглъбен в продължение на три дни. По-късно духовния му опит и визия.
през същата година е арестуван по подозре- Писменото наследство на Шри Ауробиндо
ние в организирането на покушение върху е събрано в 2 поредици от събрани съчине-
чиновник от британското колониално прави- ния, последната от които наброява 37 тома.
телство и се озовава в затвора с надвиснало Основната тема във визията на Шри Ауро-
смъртно наказание. Тази година в следстве- биндо е еволюцията на съзнанието и тран-
ната килия става за него „университет по сформирането на човека, живота и материята
йога”: той достига фундаментални духовни в израз на заложената в тях божественост
реализации. по пътя на Интегрална йога, без оттегляне
Впоследствие осъзнава, че целта му не се от света, тъй като „Целият живот е йога”.
ограничава с освобождението на Индия от „Еволюцията не е приключила; разумът не е
чуждо господство, а че той носи духовната последната дума на Природата, нито пък раз-
мисия да отвори пътя към коренно видо- съждаващото животно е Нейното най-висше
изменение на цялата универсална природа, творение. Също както човекът се е появил от
към победа над невежество, лъжа, страдание животното, така от човека се появява свръх-
и смърт. По неговите думи: „Предстои да се човекът”, който ще владее съзнание от по-ви-
завърнем и потърсим източниците на живот соките пластове на еволюционната стълбица,
и сила в самите себе си… Именно духовна заявява Шри Ауробиндо.
революция предвиждаме, а материалната е На 4-ти април 1920 г. Мира Алфаса се
просто нейна сянка и отзвук”. През 1910 г. той завръща окончателно в Пондичери, за да се
все още е преследван от полицията, бидейки присъедини към делото на Шри Ауробиндо.
възприеман от британското управление като След няколко години той я нарича „Майката”.
„най-опасния човек, когото трябва да държим През 1926 г. Шри Ауробиндо се оттегля в
под внимание…”. уединение и пълната грижа за общността от
Постепенно стига до увереността, че 24 последователи тогава поема Мира, която
политическата независимост на Индия оттогава всички наричат Майката. Това е и
остава просто въпрос на време и следвай- официалното начало на „Ашрама на Шри
ки вътрешния си глас се оттегля от активна Ауробиндо”.
революционна дейност и намира убежище в Сравнително малко е известно за това
Пондичери (дн. Пудучери – б.р.), тогава френ- какво е правил Шри Ауробиндо през следва-
ска колония в Южна Индия, за да продължи щите 24 години на уединение. Шри Ауробин-
своите йогически изследвания, погълнали го до почти не разговаря с никого. През 1930-те
към този момент изцяло. години води изключително интензивна ко-
Постепенно около Шри Ауробиндо се респонденция с практикуващи Интегралната
формира общност от шепа духовно устреме- йога, като публикуваните писма са повече от
ни. През март 1914 г. французойката Мира 5 000. За останалото свидетелстват неговата
Алфаса пътува до Индия, за да се срещне с поезия и поредицата от есета, публикувани
него. Тя организира издаването на философ- впоследствие.
ския месечник „Ария”. Макар и в уединение, той не престава да
От 1914 до 1921 г. Шри Ауробиндо пише следи отблизо случващото се в Индия и в
неуморно за „Ария”, където разглежда света.
теоретичните основи на наречената от него Индия постига своята независимост на 15
Интегрална йога, духа и значимостта на ин- август 1947 г., на 75-тия рожден ден на Шри
дийската цивилизация и култура, на древните Ауробиндо.
индийски писания. На 5 декември 1950 г. той напуска тялото
От 1915 г. и до края на дните си Шри си.
Ауробиндо работи над грандиозната епическа Към този момент Ашрамът наброява бли-
поема „Савитри – легенда и символ”. Това е зо 1 000 души и Майката поема цялата грижа
духовна поема в неримувана стихотворна за него.