Page 100 - Svetilnik_21_2020_book
P. 100

IN MEMORIAM

     98
                    550 години от рождението на

             основателя на сикхизма гуру Нанак



                                                                               Николай Янков
              Между 10 и 12 ноември 2019 г. милиони по-
           следователи на сикхизма по цял свят отбелязаха
           550-годишния юбилей от рождението на своя най-
           значим духовен наставник и основоположник на
           учението – гуру  Нанак. Благодарение на специална
                       1
           спогодба между Индия и Пакистан за пръв път сто-
           тици сикхи от индийския щат Панджаб направиха
           историческо поклонничество до селището, където
           гуру Нанак приключва земния си път – Картарпур,
           днес в Пакистан, на 4 км от границата с Индия.
           Мащабни тържества в чест на сикхския светец
           блокираха в тези дни централните части на десетки
           градове от Индия до Канада, а само в Мумбай над
           20 000 души се храниха заедно като част от сикхска-
           та традиция на споделяне на храната, позната като
           лангар. Обичаят лангар е фундамент за сикхската
           общност и въплъщава идеала за благотворителност   Гуру Нанак, стенопис от 19 в.  в гурдвара Баба Атал Рай,
           и служба в полза на другите. Той включва пригот-  Амритсар
           вяне на храната и раздаването ú с общо участие,   манските дервиши гуру Нанак не търси тишина и
           независимо от обществено положение, възраст, пол   уединение или духовно избавление чрез физическо
           или други разграничения. Практиката е въведена от  страдание. В своя път той е подчертано отворен
           основателя на учението гуру Нанак, чиито духовни   към обществото. Нанак тръгва по села и градове,
           търсения и прозрения, утвърждаващи и религиоз-  за да проповядва ново учение, като в основата му
           ната търпимост, минават през остра критика към   поставя труда и съсловната взаимопомощ.
           социалното разделение и кастовите предразсъдъци.    Гуру Нанак набляга на идеята за равнопоста-
              Гуру Нанак е роден на 15 април 1469 г. в   веността на хората пред Бога. Сред многоброй-
           Талванди, село в близост до град Лахор в днешен   ните му ученици, наречени сикха („учащ се“), има
           Пакистан, в семейство на дребен търговец. Оженва   както мюсюлмани, така и хиндуисти. Истината
           се на 12-годишна възраст и работи като финансов   (Сат) е за всички и във всички, проповядва той.
           чиновник, но още от дете демонстрира не просто   Пред Сат Гуру, истинния гуру всички са равни, а
           завидни интелектуални способности, но и силен   кастите са излишни. Гуру Нанак не пренебрегва и
           уклон към духовните въпроси. Съгласно леген-  най-уязвимата прослойка в обществото – тази на
           дата една сутрин, след като младият Нанак прави   жените. Дверите на знанието са еднакво отворени
           обичайното си къпане в реката недалеч от дома   за мъже и жени. Светецът отхвърля аскетизма и
           си в Султанпур, изчезва за цели три дни. Брегът и   идеята, че мъжът трябва да преследва реализация
           реката са обстойно претърсени, но от него няма и   чрез отказ от семеен живот, както и схващането,
           следа. Когато Нанак се появява отново, той раздава   че жената представлява „най-голямата заплаха“ за
           имуществото си и изрича думите „Няма хиндуисти,  духовната мощ на мъжа. За Нанак семейството е
           няма мюсюлмани“. От една страна, това е послание   висша ценност, мъжът и жената трябва да вървят
           за обединяване на религиите в името на върховната   съвместно по своя път към общото си възвисяване
           Истина, а също и своеобразна критика към онези,   към истинските, вечните неща.
           които загърбват изконните принципи и ценности.   Гуру Нанак възприема от съществуващите
           Именно разочарованието на Нанак от основните   реформаторски движения, като тези в направле-
           доктринални учения на Индия го подтиква да пое-  нието бхакти, практиката на „съпреживяване на
           ме по свой самостоятелен път.             божественото“ чрез рецитиране и възпяване на
              За разлика от хиндуиските аскети и мюсюл-  името Божие (нам симран). Той отхвърля нуждата
           1   Гуру (учител, духовен наставник) в сикхската традиция има употреба и като духовен сан. – б.р.
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105